Η ιερότητα συμβόλων: πολιτισμική αναγκαιότητα Ι

Η ιερότητα των συμβόλων ως πολιτισμική αναγκαιότητα της ανοικτής κοινωνίας – Μέρος Ι

 

Του Χριστόφορου Αρβανίτη*


 

1.   Τό σύμβολο.

θρησκευτικός συντελεστής ποτελε βασικό συσταστικό στοιχεο το πολιτισμο ετε ατός κλαμβάνεται ς μιά πλή νθρώπινη δραστηριότητα ετε ς μιά πολυσύνθετη διεργασία, τομική συλλογική, προσωπική διαπροσωπική. Ο προσεγγίσεις καί ο ναλύσεις το θρησκευτικο φαινομένου, ντός το νθρωπίνου πολιτισμο, μέ ναγκαες τίς κοινωνιολογικές καί νθρωπολογικές κατανοήσεις τν διαφόρων θρησκευτικν δράσεων, πιτρέπουν τήν ντικειμενική καί πιστημονική διερεύνηση καί περβαίνουν, χωρίς, μως, νά πορρίπτουν τό γεγονός τς πίστης.

Ατή δυνατότητα προσέγγισης καί νάλυσης το θρησκευτικο μέσα πό τήν πέρβαση το γεγονότος τς πίστης μέ πρωτεύοντα τά πολιτισμικά καί κοινωνιολογικά δεδομένα ποκλείει περαιτέρω πολυτοποιήσεις καί μυθοποιήσεις βασικν ννοιν του, καθώς ποκαθάρει τά γεγονότα πό πρόσθετα μεταγενέστερα χαρακτηριστικά, τά ποα μαυρώνουν τό μπειρικό τς πίστης ετε ατό εναι τομικό ετε συλλογικό.[1] κοινωνιολογική προσέγγιση καί νάλυση τς θρησκείας ς νός κ τν βασικν στοιχείων διαμόρφωσης το νθρώπινου πολιτισμο τεκμηριώνεται κυρίως μέσα πό να ερύ φάσμα νθρώπινων δραστηριοτήτων πού μπορον νά ξεκινον πό πρακτικές προγονολατρείας, τελετουργίες μύησης μέ πολανθάνουσες ναφορές σέ δυνάμεις ξουσίας πολανθάνουσες σεξουαλικές πράξεις, θρησκευτικούς μύθους πού ποδηλώνουν μμεσες ναφορές σέ κοινωνικούς θεσμούς καί κανόνες, λλά καί ψηλά πίπεδα τέχνης, μουσικς καί ρχιτεκτονικς, τά ποα φανερώνουν δυναμικές παρεμβάσεις το θρησκευτικο στόν νθρώπινο πολιτισμό μέ νεργό ποκείμενο σέ κάθε τέτοια δραστηριότητα τόν διο τόν νθρωπο.

θρησκεία πηρεάζει τή διαμόρφωση το θους τν νθρώπων καί τίς διάφορες κοσμοθεωρίες γιά τά πράγματα ατά καθ’ αυτά, τίς δέες τους γιά τήν κοινωνία καί τούς κανόνες πού τήν διέπουν ετε σέ τομικό ετε σέ συλλογικό πίπεδο. νθρωπολόγος Clifford Geertz, πιχειρώντας νά ριοθετήσει τό θρησκευτικό φαινόμενο καταλήγει στόν ξς ρισμό γιά τήν θρησκεία: θρησκεία εναι:

α. να σύστημα συμβόλων πού πενεργε μέ τρόπο στε

β. νά δημιουργε στόν νθρωπο σχυρές καί παρατεταμένης διάρκειας διαθέσεις καί κίνητρα

γ. διαμορφώνοντας ντιλήψεις γιά τή γενικότερη τάξη τς παρξης

δ. νδύοντας ατές τίς ντιλήψεις μέ μιά τέτοια αρα δεδομένης πραγματικότητας

ε. στε ο διαθέσεις καί τά κίνητρα ατά νά φαίνονται διαζόντως ρεαλιστικά.

Εναι μφανές τι σέ ατόν τόν ρισμό βασικό στοιχεο κατανόησης ρίζεται τό «σύστημα συμβόλων», καθώς τά σύμβολα ποτελον πολιτισμικά πρότυπα τά ποα βοηθον στή συγκρότηση τν κοινωνικν καί ψυχολογικν προγραμμάτων πού διαμορφώνουν τή δημόσια συμπεριφορά.[2]Ατό σημαίνει τι τά θρησκευτικά σύμβολα προκαλον κινον τέτοιου εδους νθρώπινες δραστηριότητες στόν ερύτατο χρο το πολιτισμο πού κανένα λλο εδος συμβόλων δέν μπορε νά προκαλέσει. τσι γιά παράδειγμα τό χριστιανικό θρησκευτικό σύμβολο το σταυρο προκαλε συναισθήματα, ψυχικές διαθέσεις, καλλιτεχνικές δραστηριότητες, μουσικές δραστηριότητες, πίστη, φοσίωση, λλά καί κραες συμπεριφορές, πως π.χ ατή το θρησκευτικο φανατισμο. Εδικά σον φορ στό σύμβολο το σταυρο, προκαλε ντύπωση τι κόμη καί Προτεσταντισμός, ς πλέον ντισυμβολική καί ντιεικονική μολογία το χριστιανισμο τόν διατήρησε στό κέντρο το λατρευτικο χώρου, ξωβελίζοντας ,τι λλο συμβολικό καί κφραστικό πρχε σ’ατόν, ς παρεκτροπή το χριστιανισμο πρός τήν εδωλολατρεία.

πωσδήποτε τά σύμβολα καλλίτερα συμβολισμός στό θρησκευτικό χρο διαδραματίζει σημαντικότατο ρόλο καθώς πιτρέπει μέσα πό ατά τήν παρξη τς πίστης, τς πιβεβαίωσης τς μεταμόρφωσης το κόσμου. Μέσα πό ατή τήν προοπτική θρησκεία μφανίζεται ς μιά οσιαστικς συμβολική δραστηριότητα, ς να σύνολο πρακτικν καί κφάνσεων τς ποίας ποτελεσματικότητα δέν ποτελε καί δέν ξαρτται πό κάποια λική τάξη. Τό συμβολικό στοιχεο κατανοε καί χρησιμοποιε τό λόγο, λλά δέν τόν καταστρέφει. Περιγράφει τή λειτουργία τν σημείων, λλά δυναμική του βρίσκεται στό γεγονός τι νάλυση του βρίσκεται στήν πόθεση χωρίς ατή νά πεξηγεται μέ ξεκάθαρο τρόπο. Εσάγει μιά σχέση νάμεσα στόν νθρωπο καί τό σύμβολο πού εναι κοινωνικά θεμελιωμένη μέ τήν ννοια τι δημιουργε μιά συμβολική δυναμική, ποία δέν βρίσκεται ξω πό τίς δυναμικές σχέσεις πού χαρακτηρίζουν τή δομή τς κοινωνίας στό σύνολό της. άν τό σύμβολο χει μιά σημαντική ποτελεσματικότητα τότε οσιαστικά παίζει να οσιαστικό ρόλο στή γέννηση τς δομς το κοινωνικο χώρου, παίζοντας να πίσης σημαντικό ρόλο στήν ννοια καί τήν φαρμογή τς ξουσίας. Τό θρησκευτικό γεγονός δέν ποτελε μέσα σέ μιά τέτοια προοπτική οτε κάτι τό καθαρς δεατό οτε μως κάτι τό ποο προέρχεται πό μιά πλοϊκή σκέψη λίγο-πολύ παραμορφωτική λλοιωτική τς κοινωνιικς σύνθεσης το κοινωνικο οκοδομήματος. Τό μυστικό ατς τς ξάρτησης-νεξαρτησίας τς ξουσίας πού ποπνέει τό θρησκευτικό σύμβολο βρίσκεται στόν νδιάμεσο χρο το ποίου νάλυση ποτελε βασικό στοιχεο καί εναι κατά τόν Bourdieu γνώση καί κατανόηση το θρησκευτικο χώρου.[3] « ννοια το συμβόλου καί τς συμβολικς δραστηριότητας το νθρωπίνου πνεύματος ποδεικνύεται τεράστιας σημασίας γιά τόν κοινωνικό πιστήμονα καί εδικς γιά τόν νθρωπολόγο, καθώς τά δια τά σύμβολα θά πρέπει νά κατανοονται ς κάποιου εδους «πεκτάσεις τν νστίκτων». [4]

λη ατή  συμβολική, πολιτισμική κινητικότητα στό χρο τν θρησκειν δηλώνει τι πουσία τέτοιων θρησκευτικν συμπεριφορν θά δημιουργοσε λειτουργικές τέλειες γιά τόν νθρωπο. Γιά νά πιστρέψω δέ στό πρόβλημα το Προτεσταντισμο θά ναφέρω τήν στιγμιαία κπληξη μου, ταν στόν καθεδρικό ναό τς Γενεύης, Saint-Pierre, ντίκρυσα στό κέντρο το ναο τήν εκόνα τς Παναγίας τς δηγήτριας. Σέ καμία περίπτωση βέβαια ο καλβινιστές τς Γενεύης δέν γιναν ξαφνικά εκονόφιλοι, λησμονώντας τίς εκονομαχικές διακηρύξεις καί νέργειες το Καλβίνου, μως, μιά τέτοια πράξη δηλώνει κατηγορηματικά τή συμβολική λειτουργική πουσία καί τέλεια πού χει δημιουργήσει πουσία τν εκόνων πό τούς λατρευτικούς χώρους. προσπάθεια πεξάρτησης τν πιστν, μέσω το κινήματος τς Διαμαρτύρησης, πό τήν παπική ξουσία δήγησε σέ μιά τεχνική ναγκαστική παξίωση τν θρησκευτικν πολιτισμικν συμβόλων καί εκόνων, καθώς ατά ταυτίστηκαν μέ τήν συγκεντρωτική καί αταρχική κκλησιαστική ξουσία, δέ τοποθέτηση τς Παναγίας τς δηγήτριας στό κέντρο το ναο, στω καί γιά λίγες μέρες, φανερώνει ατή τήν νάγκη πιστροφς στό θρησκευτικό-συμβολισμό. Μόνο λογική προσέγγιση τς πίστης μέσα πό τή μελέτη τς Βίβλου δέν ρκε γιά νά δημιουργήσει ναν πολιτισμό καθ’λα νθρώπινο, καθώς παραβλέπει πολλές πό τίς πνευματικές θρησκευτικές λειτουργίες το νθρώπου.

ρνηση τν συμβόλων στήν νθρώπινη πολιτισμική πραγματικότητα ποτελε οσιαστικά μιά θελημένη διακοπή τς συνειδητής παρξης το νθρώπου μέ τό συνείδητό του. δημιουργία, μως, τν συμβόλων ποτελε τήν πιό οσιαστική πολιτισμική δράση το νθρώπου, καθώς ατά καθ’αυτά κφράζουν τόν νθρωπο ς ποκείμενο καί πρόσωπο, τό ποο λειτουργε σέ να πλαίσιο συλλογικότητας καί πολιτισμικς δημιουργίας. κραία πεξεργασία τν λογικν συμπερασμάτων δηγε σέ διάλυση τν συμβόλων καί τν μύθων νός πολιτισμο καί κατά συνέπεια το διου το πολιτισμο. ξοστρακισμός το γιου καί το ερο, πογύμνωση τς γάπης πό τή σεξουαλικότητα το πολιτισμο, πό τά σύμβολα καί τούς μύθους δηγε τόν πολιτισμό στά ρια τς ατοκαταστροφς του.

Miguel de Unamumo θέλοντας πιθανόν νά νατρέψει τόν προφητικό χαρακτήρα τς νιτσεϊκς ναπόφευκτης καταστροφς το δυτικο πολιτισμο, ναφέρει: «Δέν εναι… ρθολογική ναγκαιότητα, λλά φρικτή γωνία πού μς θε νά πιστέψουμε στόν Θεό… Τό νά πιστεύουμε στόν Θεό σημαίνει τι πιθυμομε διακας τήν παρξή Του καί, πιπλέον,…  σημαίνει νά ζομε μέ ατήν τή λαχτάρα καί νά τήν κάνουμε σωτερική πηγή τν πράξεών μας. Ατή λαχτάρα, πείνα γιά τή θεότητα, γενν τήν λπίδα, λπίδα γενν τήν πίστη καί πίστη μαζί μέ τήν λπίδα γεννον τήν εσπλαχνία. π’ατή τή λαχτάρα γιά τό θεο γεννιέται ασθησή μας τς μορφις, το σκοπο, τς καλοσύνης».[5] Ατή πολυλειτουργικότητα το θρησκευτικο πολυπολιτισμικο συμβολισμο εναι ατή πού ναγκάζει τόν μελετητή το θρησκευτικο φαινομένου νά πορρίψει τήν ντίληψη τι θρησκευτική πίστη εναι ψευδής καί πιφαινόμενη. μελέτη το θρησκευτικο φαινομένου κατά τόν Malinowski καταδεικνύει τι: « θρησκεία πιτρέπει στόν νθρωπο νά πομένει καταστάσεις συναισθηματικο στρες, παρέχοντας, τρόπους διαφυγς πό καταστάσεις καί διέξοδα πού δέν προσφέρουν μπειρικές διεξόδους παρά μόνο μέσα πό τήν τελετουργία καί τήν πίστη στό περφυσικό». [6]

συμβολισμός δέν εναι παραδοσιακός, λλά διαχέεται μέσα στούς αἰῶνες, μπεριέχοντας μέσα σέ λίγες συμβατικές γραμμές τή σκέψη καί τά νειρα το πολύμορφου νθρώπινου πολιτισμο. ν τούτοις να μεγάλο μέρος του χαρακτηρίζεται ς παραδοσιακό, καθώς συνιστά μιά διεθνή γλώσσα ποία περβαίνει τά φυσιολογικά ρια τς πικοινωνίας. Τό σύμβολο ποτελεί φετηρία κατάδειξης το νυπάρχοντος καί το περβατικο, φετηρία ποκάλυψης ψεων τς πραγματικότητας πού διαφεύγουν το κοινο τρόπου κφρασης. ς κ τούτου κρατ μέσα σέ μιά ποχή ντονα τομοκρατική μιά διαίτερη κφραση νθρώπινης συλλογικότητας, καταλιμπάνει τό τομικό καί ναδεικνύει τό καθολικό. Μετέχει τς πραγματικότητας, τς μεσης μπειρίας τς ζως, ποκαλύπτοντας καί ποκρύπτοντας τήν λήθεια. Σημαντικό ρόλο στήν κατανόηση του διαδραματίζει τό κάστοτε ποκείμενο και ο μπειρίες του. (Βλ. ΙΧΘΥΣ). Χωρίς τη διάσταση το συμβόλου ο θρησκευτικές τελετές θά πέβαιναν κενές και δεισιδαιμονικές. συμβολισμός τν στάσεων, τν χειρονομιν, τς προσευχς, τς λατρείας, το χου, τν κινήσεων δηλώνει τή σημαντικότητα τς νθρώπινης φύσης καί νάγκης. τσι, διαφορία πρός τά σύμβολα δέν ποτελε σημάδι φώτισης καί πνευματικότητας, λλά στήν πραγματικότητα σύμπτωμα σθένειας. Τό σύμβολο δίνει τή δυνατότητα στόν νθρωπο νά σωθε πό τόν πολιτιστικό του παρχιωτισμό καί πάνω πό λα πό τήν στορική καί παρξιακή του σχετικοκρατία.

Παραπομπές

 [1] Φίλιας Γ., Κοινωνιολογία το Πολιτισμο, Παπαζήσης, 2005, p.437

[2] Clifford Geertz, ρμηνεία τν πολιτισμν, λεξάνδρεια, μτφρ. Θεόδωρος Παραδέλλης, Αθήνα, 2003, pp. 98-101.

[3] “Haute culture et haute couture” in Questions de sociologie, Paris, Minuit, 1984, pp. 196-206.

[4] Marcel Mauss, Κοινωνιολογία καί νθρωπολογία, μτφρ. Θεόδωρος Παραδέλλης, κδόσεις το Εκοστο Πρώτου, θήνα, 2004, p.84.

[5] Tragic Sence of Life, New York, 1961, pp.84-85

[6] Clifford Geertz., ibid., p.110.

 

* Ο Χριστόφορος ρβανίτης είναι Δρ. Κοινωνιολογίας του Χριστιανισμού καί τς Θρησκείας, εκλεγμένος Επίκουρος Καθηγητής στην ΑΕΑΗ Κρήτης.

ΠΗΓΗ: Τρίτη, 5 Απριλίου 2011, http://theo-eco-culture.blogspot.com/2011/04/blog-post.html?spref=fb

 

 Συνέχεια στο Μέρος ΙΙ

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.