ΟΜΙΛΙΑ στην ΚΥΡΙΑΚΗ των ΑΓΙΩΝ ΠΑΝΤΩΝ,
Μτθ, ι΄, 32-33, 37-38, ιθ΄, 27-30,** 10-06-2012.
Του (+) π. Νικολάου Φαναριώτη*
«Θαυμαστός ο Θεός εν τοις Αγίοις αυτού», Ψαλμ., ΞΖ΄, 36.
Η σημερινή εορτή των Αγίων Πάντων οφείλεται εις μιαν γυναίκα, αγίαν γυναίκα, την αυτοκράτειρα Θεοφανώ, πρώτη σύζυγο του Λέοντος του σοφού. Η καθιερωθείσα όμως από τους Πατέρας Κυριακή των αγίων Πάντων έχει βαθύτερη σημασία. Και είναι όντως θεόπνευστη αυτή τους η επιλογή μετά την Κυριακήν της Πεντηκοστής, γιατί η επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος είναι το ιδρυτικό και συστατικό της Εκκλησίας γεγονός. Γι’ αυτό και η ορθόδοξη Εκκλησία ονομάζεται Αγιοπνευματική και σήμερα γιορτάζει όλο το πλήρωμα των πιστών της, που είναι οι Άγιοι Πάντες.
Την ονομασία άγιος την φέρουμε όλοι (πάντες) οι χριστιανοί, όπως θα δούμε πιο κάτω, όσοι έζησαν μέχρι σήμερα και όσοι θα ζήσουν μέχρι συντελείας των αιώνων. Γιατί για να γίνει κανείς χριστιανός, πρέπει πρώτα να γίνει άγιος δηλαδή αφιερωμένος (όχι κατ’ ανάγκην αναμάρτητος, δίκαιος, άμεμπτος, κλπ).
Άγιος στη γενική έννοια θα πει ξεχωρισμένος από τον κόσμον και αφιερωμένος στον Χριστό. Και αυτό γίνεται κατά το βάπτισμα και το χρίσμα. Οπότε όλοι οι εισερχόμενοι εις την εκκλησία ονομάζονται πρώτα άγιοι και έπειτα χριστιανοί. Παράδειγμα: Για να γίνει κανείς επιστήμων πρέπει πρώτα να γίνει φοιτητής και έπειτα επιστήμων. Για να γίνει κάποιος Πρωταθλητής πρέπει πρώτα να γίνει αθλητής και έπειτα Πρωταθλητής.
Η ονομασία Άγιος εδόθη από τον προφήτη Δανιήλ στους πολίτες της Μεσσιανικής Βασιλείας, που είναι η Εκκλησία. Δανιήλ: «Τέσσαρες βασιλείαι αναστήσονται επί της γής, αί αρθήσονται, και παραλήψονται την Βασιλείαν ΑΓΙΟΙ Υψίστου και καθέξουσιν αυτήν έως αιώνος αιώνων», Δανιήλ ζ΄, 18, (650 π. Χ.)
Ώστε άγιος στη γενική σημασία του όρου είναι ο βαπτισμένος που αρνήθηκε τον κόσμο, ξεχώρισε από τον κόσμο και αφιερώθηκε στον Χριστό: «Αποτάσσει τω Σατανά, και πάσι τοίς έργοις αυτού… και πάσι τοίς αγγέλοις αυτού και πάσι τη πομπή αυτού; ΑΠΟΤΑΣΣΟΜΑΙ». Ώστε το ΖΗΤΗΜΑ δεν είναι αν είμαστε όλοι άγιοι. Γιατί είμαστε βγαίνοντας από την κολυμβήθρα. Το ΖΗΤΗΜΑ είναι αν θα μείνουμε άγιοι με τα εφόδια της Εκκλησίας μας ή θα απορριφθούμε παίρνοντας μέρος στις Πανελλήνιες (ή Παγκόσμιες) εξετάσεις της αληθινής ζωής.
Και οι Άγιοι που προσκυνούμε, τι ρόλο παίζουν; Είναι μεταξύ των Αγίων Πάντων της Εκκλησίας, οι εκλεκτοί, οι πρωτοπόροι, οι πρωτάγιοι, τα στελέχη γι αυτούς έχει δώσει και άλλα ειδικά ονόματα: Προφήτες, απόστολοι, Ιεράρχες, μάρτυρες, όσιοι, οσιομάρτυρες, σημειοφόροι, …
Γιατί μας παρουσιάζει σήμερα αμέσως μετά την Εορτή του Αγίου Πνεύματος, η εκκλησία; Γιατί είναι οι καρποί του Πνεύματος: «Το δένδρο γνωρίζεται από τους καρπούς του», (Μτθ, ιβ΄, 33). Και το δένδρο που φύτεψε το Πνεύμα το Άγιο, που είναι η Εκκλησία, παρουσιάζει σήμερα τους καρπούς του «ο δε καρπός του Πνεύματος εστίν αγάπη, χαρά, ειρήνη, μακροθυμία, χρηστότης, αγαθοσύνη, πίστις πραότης, εγκράτεια», (Γαλ., ε΄, 22), (φωτογραφίζει τους Αγίους Πάντες).
Πολλά δένδρα είναι δηλητηριώδη. Ο Κύριος είπε «παν δένδρον μη ποιούν καρπόν καλόν εκκόπτεται και είς πύρ βάλλεται», (Μτθ, γ΄, 10) και «από τών καρπών αυτών επιγνώσεσθε αυτούς», (Μτθ, ζ΄, 16). Πολλά δένδρα έχουν φυτρώσει στην κοινωνία όλα με δηλητηριασμένους καρπούς. Τελευταίο είναι η ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ (new age) που μας φέρνει τον Υδροχοϊκό Χριστό (Οικουμενισμός).
Ποιοι είναι οι πρώτοι καρποί; Η ομοφυλοφιλία (επίσημοι γάμοι), το ελεύθερο (ασύδοτο) σεξ, η φοβερή διάδοση της ηρωίνης, η μάστιγα του Εϊτς, η κατακόρυφη πτώση των γεννήσεων, η τρομακτική αύξηση των διαζυγίων, η νομιμοποίηση όλων των εκτρώσεων, η τρομοκρατία των πόλεων, οι εκκαθαρίσεις των πληθυσμών, τα τροχαία τις πρωινές ώρες, και… και…
Γι’ αυτό και το πνεύμα το Άγιον, στο τέλος της εβδομαδιαίας γιορτής Του, (Απολυτή), προτάσσει τους Αγίους Πάντας, για να μας παρακινήσει να ξαναμπούμε μέσα στην εκκλησία, να ξαναγίνουμε μικροί Άγιοι και να σωθούμε, γιατί μην ξεχνάμε: extra ecclesia nulla salus (Τερτυλλιανός), δηλαδή:
ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΩΤΗΡΙΑ, ΟΥΤΕ ΣΕ ΤΟΥΤΗ ΤΗ ΖΩΗ, ΟΥΤΕ ΣΤΗΝ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ
ΑΜΗΝ.
* Εκοιμήθη, με διαύγεια πνεύματος, Σάββατο βράδυ –12/09/2015-, παραμονή της Κυριακή προ της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού. Ας έχουμε την ευλογία του μακαριστού όντως ορθοδόξου ιερέα της Πάτρας… για 40+ έτη στο Ιερό Μετόχι του Οσίου Λουκά, κοντά στην Ομόνοια της Πάτρας…
** Ευαγγέλιο της Κυριακής των Αγίων Πάντων, Μτθ, ι΄, 32-33, 37-38, ιθ΄, 27-30.
Πρωτότυπο
«Ι΄. 32 Πᾶς οὖν ὅστις ὁμολογήσει ἐν ἐμοὶ ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὁμολογήσω κἀγὼ ἐν αὐτῷ ἔμπροσθεν τοῦ πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς·
33 ὅστις δ᾿ ἂν ἀρνήσηταί με ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ἀρνήσομαι αὐτὸν κἀγὼ ἔμπροσθεν τοῦ πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς.
37 ῾Ο φιλῶν πατέρα ἢ μητέρα ὑπὲρ ἐμὲ οὐκ ἔστι μου ἄξιος· καὶ ὁ φιλῶν υἱὸν ἢ θυγατέρα ὑπὲρ ἐμὲ οὐκ ἔστι μου ἄξιος·
38 καὶ ὃς οὐ λαμβάνει τὸν σταυρὸν αὐτοῦ καὶ ἀκολουθεῖ ὀπίσω μου, οὐκ ἔστι μου ἄξιος.
ΙΘ΄.27 Τότε ἀποκριθεὶς ὁ Πέτρος εἶπεν αὐτῷ· ἰδοὺ ἡμεῖς ἀφήκαμεν πάντα καὶ ἠκολουθήσαμέν σοι· τί ἄρα ἔσται ἡμῖν;
28 ὁ δὲ ᾿Ιησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι ὑμεῖς οἱ ἀκολουθήσαντές μοι, ἐν τῇ παλιγγενεσίᾳ, ὅταν καθίσῃ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐπὶ θρόνου δόξης αὐτοῦ, καθίσεσθε καὶ ὑμεῖς ἐπὶ δώδεκα θρόνους κρίνοντες τὰς δώδεκα φυλὰς τοῦ ᾿Ισραήλ.
29 καὶ πᾶς ὃς ἀφῆκεν οἰκίας ἢ ἀδελφοὺς ἢ ἀδελφὰς ἢ πατέρα ἢ μητέρα ἢ γυναῖκα ἢ τέκνα ἢ ἀγροὺς ἕνεκεν τοῦ ὀνόματός μου, ἑκατονταπλασίονα λήψεται καὶ ζωὴν αἰώνιον κληρονομήσει.
30 Πολλοὶ δὲ ἔσονται πρῶτοι ἔσχατοι καὶ ἔσχατοι πρῶτοι».
ΑΠΟΔΟΣΗ
«Είπεν ο Κύριος στους μαθητές Του.
Όποιος με ομολογήσει μπροστά στους ανθρώπους θα ομολογήσω κι εγώ γι’ αυτόν μπροστά στον ουράνιο Πατέρα μου.
Όποιος με αρνηθεί μπροστά στους ανθρώπους, θα τον αρνηθώ κι εγώ μπροστά στον ουράνιο Πατέρα μου.
Εκείνος πού αγαπάει περισσότερο από μένα τον πατέρα ή τη μητέρα του, δεν είναι άξιος για μένα· και εκείνος πού αγαπάει περισσότερο από μένα τον γιο ή τη θυγατέρα του δεν είναι άξιος για μένα.
Και οποίος δεν σηκώνει τον σταυρό του και δεν ακολουθεί οπίσω μου, δεν είναι άξιος για μένα.
Τότε αποκρίθηκε ο Πέτρος και του λέγει: Να, εμείς τα αφήσαμε όλα και σε ακολουθήσαμε. Ποια τάχα θα είναι η απολαβή μας;
Και ο Ιησούς του είπε: Σας βεβαιώνω πώς εσείς, πού με ακολουθήσατε, όταν ο υιός του ανθρώπου θα καθίσει στον θρόνο της δόξης του, τότε θα καθίσετε και σεις σε δώδεκα θρόνους κρίνοντες τις δώδεκα φυλές του Ισραήλ.
Και καθένας πού άφησε σπίτια ή αδελφούς ή αδελφές ή πατέρα ή μητέρα ή παιδιά ή γυναίκα ή χωράφια για το όνομα μου, θα πάρει εκατονταπλάσια και θα κληρονομήσει την αιώνιο ζωή.
Πολλοί δε πού είναι πρώτοι θα βρεθούν τελευταίοι και πολλοί πού θα είναι τελευταίοι θα βρεθούν πρώτοι».
Αναδημοσίευση από : anavaseis.
«ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΩΤΗΡΙΑ, ΟΥΤΕ ΣΕ ΤΟΥΤΗ ΤΗ ΖΩΗ, ΟΥΤΕ ΣΤΗΝ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ»:
Απλά να μου επιτραπεί να σημειώσω ότι η είσοδος και έξοδος από την Εκκλησία σφραγίζεται από τον Κριτή που εισέρχεται στον Αδη (μας) και έτσι πολλοί «έσχατοι γίνονται πρώτοι και πολλοί πρώτοι έσχατοι»…
Πίνγκμπακ: Το Zωντανό Iστολόγιο » Διδάγματα από τους Χριστιανούς Επιτυχόντες στις Εξετάσεις της Ζωής