ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΚΡΙΣΕΩΣ

ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΚΡΙΣΕΩΣ, ΜΤΘ, κε΄, 31-46**, 10-03-2013

Του (+) π. Νικολάου Φαναριώτη*

«Δεύτε οι ευλογημένοι του Πατρός μου, κληρονομήσατε την ητοιμασμένην

υμίν βασιλείαν από καταβολής κόσμου», Μτθ, κε΄, 34.

Όταν ο άνθρωπος πρόκειται να μεταναστεύσει σε άγνωστη χώρα, εθελοντικά η υποχρεωτικά, αν είναι νουνεχής, θα φροντίσει να μάθει τρία βασικά πράγματα:

1ον: πότε θα γίνει αυτό,

2ον: πού θα πάει, και

3ον: ποιους θα συναντήσει εκεί.

Και επειδή η κοινή μοίρα όλων μας είναι η μετανάστευση, και όχι μόνον των οικονομικών μεταναστών, θα πρέπει να αρχίσουμε -αν δεν αρχίσαμε ήδη- να σκεφτόμαστε σοβαρά πάνω σε αυτά τα ζητήματα.

Η παρούσα περικοπή δεν ελέχθη από τον Χριστόν για να μας πληροφορήσει ότι θα έλθει. Το ότι θα έλθει είναι γνωστόν από ολόκληρη την αγίαν Γραφήν. Μία μόνον περικοπή θα αναφέρουμε, την ώρα της Αναλήψεως:

«Και ταύτα ειπών, βλεπόντων αυτών, επήρθη, και νεφέλη υπέλαβεν αυτόν από των οφθαλμών αυτών, και ως ατενίζοντες ήσαν εις τον ουρανόν πορευομένου αυτού. Και ιδού άνδρες δύο  παρειστήκεισαν αυτοίς εν εσθήτι λευκή, οί και είπον. Άνδρες Γαλιλαίοι, τι εστήκατε εμβλέποντες εις τον ουρανόν; «Ούτος ο Ιησούς ο αναληφθείς αφ’ ημών εις τον ουρανόν, ούτως ελεύσεται, όν τρόπον εθεάσασθε αυτόν, πορευόμενον εις τον ουρανόν». Πρξ, α΄, 9. Άλλωστε, το αναφέρει και το σύμβολον της πίστεως: «και πάλιν ερχόμενον μετά  δόξης, κρίναι ζώντας και νεκρούς».

Το πότε θα έλθει, η το πότε θα πάμε εμείς προς Αυτόν, κανείς δεν το ξέρει και είναι ευτύχημα, γιατί αν ήξερε κανείς πότε θα πεθάνει, θα είχε πεθάνει πριν πεθάνει. «Παράγει γάρ το σχήμα του κόσμου τούτου» των 3 διαστάσεων: χώρου, χρόνου, βιολογικής ζωής, Α΄Κορ., ζ΄, 3. Δηλαδή «οι ουρανοί ριζηδόν παρελεύσονται, στοιχεία δε καυσούμενα λυθήσονται και η γη και τα εν αυτή  έργα κατακαήσεται», Β΄ Πέτρου, γ΄, 10.

Η κρίσις θα γίνει μέσα στο νέο σχήμα του κόσμου, όπως το είδε ο Ιωάννης στην αποκάλυψη, κα΄, 1: «Και είδον ουρανόν καινόν και γην καινήν. ο γαρ πρώτος ουρανός και η πρώτη γη απήλθον, και η θάλασσα ουκ έστιν έτι».  Και με βάσιν αυτές τις περιγραφές και τα λόγια του Κυρίου, εμφανίζονται δύο βασικά προβλήματα.

1ον: Που θα χωρέσουν τα τρισεκατομμύρια των ανθρώπων και των αγγέλων: «και συναχθήσεται έμπροσθεν έμπροσθεν αυτού πάντα τα έθνη». Το ερώτημα είναι αβάσιμον. Δεν τίθεται ζήτημα χωρητικότητας, διότι η κρίσις θα γίνει στο νέο σχήμα του κόσμου, όπου θα απουσιάζει ο περιορισμός των 3 διαστάσεων.

2ον: Αφορά τα  κριτήρια με τα οποία θα χωρίσει ο υιός του ανθρώπου το τεράστιο αυτό  πλήθος. Ο κόσμος του Θεού -το σύμπαν- δημιουργήθηκε για να υπηρετήσει την βασιλεία, «την ητοιμασμένην υμίν βασιλείαν από καταβολής κόσμου», Μτθ, ΚΕ, 34. Η Εδέμ ήταν το πρώτο (πιλοτικό) βήμα σ’ αυτήν την  κατεύθυνσιν. Ο διάβολος μέσα στην κακία του, κατάφερε να εκτρέψει τον άνθρωπο από την σωστή κατεύθυνσιν, όχι όμως και από τον τελικό προορισμό.

Έτσι η νέα πορεία μέσα από την κοιλάδα των δακρύων, που μας έριξε ο διάβολος, είχε ως σκοπό να πετύχει σε βάθος χρόνου την τελική εξαφάνιση του ανθρωπίνου γένους μέσα στην πορεία του στη χώρα και τη σκιά του θανάτου, όπως το αναφέρει και ο προφήτης Ησαΐας. Αλλά ο Θεός εν τη αγάπη του θυσίασε τον Υιόν του και κατώρθωσε να μετατρέψει την θανατερή αυτή πορεία, σε παρακαμπτήριο, για τον τελικό σκοπό που είναι  η Βασιλεία  των ουρανών.

Υπάρχουν μέσα στο κείμενο δυο κρίσιμα σημεία, που μας θωρακίζουν απέναντι σε κάθε απόπειρα νέας παγίδας του Πονηρού που πολλοί τα αγνοούμε και διακινδυνεύουμε το αιώνιο μέλλον μας:

Α΄: «Κληρονομήσατε την ητοιμασμένην βασιλείαν από καταβολής κόσμου».  Κληρονομία που αποκτάει ο άνθρωπος δια της μεταγγίσεως του αίματος του Χριστού κατά την θείαν κοινωνίαν.

Β΄: «Επείνασα και εδώκατε μοι φαγείν, εδίψησα και εποτίσατε με», τα καλά έργα. Το  Α΄ είναι το εισιτήριο για την είσοδο στην Βασιλεία. Το  Β΄ είναι οι αποσκευές για το ταξίδι  προς την Βασιλεία.

Πολλοί αυτές τις ημέρες τονίζουμε το δεύτερο τα καλά έργα και αποσιωπούμε το πρώτο την κληρονομία που είναι εξ αίματος. Είναι σαν να ζεύουμε το άλογο πίσω από το αμάξι. Τα καλά έργα δεν μπορούν (μόνα τους) να μας  σώσουν: φιλανθρωπίες, δικαιοσύνες, ιεραποστολές, εικόνες, ανέγερση ναών,… «Εξ έργων και λόγων και εννοίας, δίκαιος είς, εκ πίστεως και χάριτος και μετανοίας δίκαιοι πολλοί», Μάρκος ο ασκητής. Χρειάζεται συγγένεια εξ αίματος: ο Χριστός δεν είναι εργοδότης, είναι Ζωοδότης.

Παράδειγμα 1ον: Παραβολή του ασώτου, όχι μίσθιος. Δηλαδή δεν τον άφησε ο Πατέρας να  πει το: «ποιησόν με ως ένα των μισθίων σου», ΜΤΘ, 19.

Παράδειγμα 2ον: Δεν πληρώνει σαν εργοδότης, Μτθ, κ΄, 10: «Και ελθόντες οι περί την ενδέκατη ώραν», 5 το απόγευμα, «έλαβαν ανά (ένα) δηνάριον, ελθόντες δε οι πρώτοι», που έπιασαν δουλειά από πολύ πρωί, ενόμισαν «ότι πλείονα λήψονται, και έλαβαν και αυτοί ανά (ένα) δηνάριον», το συμφωνημένο μεροκάματο, δηλαδή τον Παράδεισολαβόντες δε εγόγγυζον κατά του  οικοδεσπότου», παραβολή των εργατών του αμπελώνος.

Η ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΚΛΗΡΟΝΟΜΕΙΤΑΙ

Δεν αγοράζεται με τα καλά έργα. Δηλαδή να μην κάνουμε καλά έργα; Είμαστε νεκροί. Από τους εξ αίματος συγγενείς του ο Χριστός περιμένει να κάνουν καλά έργα. Σαν φυσική συνέπεια η νεραντζιά, που έγινε πορτοκαλιά, είναι φυσικό να κάνει πορτοκάλια: «αμαρτίας αποχή, φύσεως εστί έργον, ου βασιλείας αντάλλαγμα», Μάρκος ο ασκητής.  

Και τα δυο χρειάζονται, αλλά πρώτα το άλογο και μετά η άμαξα. Πρώτα το εισιτήριο και μετά οι αποσκευές. Παράδειγμα: Με εισιτήριο, ακόμα και χωρίς αποσκευές, μπορείς να ταξιδέψεις σε ένα πλοίο της γραμμής. Δεν μπορείς όμως να ταξιδέψεις με αποσκευές και χωρίς εισιτήριο.

Όταν έτσι πολιτευόμαστε, θα βρεθούμε στους ευλογημένους του Πατρός και θα κληρονομήσουμε την ετοιμασμένη βασιλεία από καταβολής Κόσμου.

ΑΜΗΝ

* Εκοιμήθη, με διαύγεια πνεύματος, Σάββατο βράδυ –12/09/2015-, παραμονή της Κυριακή προ της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού. Ας έχουμε την ευλογία του μακαριστού όντως ορθοδόξου ιερέα της Πάτρας… για 40+ έτη στο Ιερό Μετόχι του Οσίου Λουκά, κοντά στην Ομόνοια της Πάτρας…

** * Ευαγγέλιο Κυριακής της Κρίσεως

Πρωτότυπο (Μτθ, κε΄, 31-46)

«31 Επεν Κύριος, οταν δ λθ υἱὸς το νθρπου ν τ δξ ατο κα πντες ο γιοι γγελοι μετ᾿ ατο, ττε καθσει π θρνου δξης ατο, 

32 κα συναχθσεται μπροσθεν ατο πντα τ θνη, κα φοριε ατος π᾿ λλλων σπερ ποιμν φορζει τ πρβατα π τν ρφων, 

33 κα στσει τ μν πρβατα κ δεξιν ατο, τ δ ρφια ξ εωνμων.
34
 ττε ρε βασιλες τος κ δεξιν ατο· δετε ο ελογημνοι το πατρς μου, κληρονομσατε τν τοιμασμνην μν βασιλεαν π καταβολς κσμου.

35 πενασα γρ, κα δκατ μοι φαγεν, δψησα, κα ποτσατ με, ξνος μην, κα συνηγγετ με, 

36 γυμνς, κα περιεβλετ με, σθνησα, κα πεσκψασθ με, ν φυλακ μην, κα λθετε πρς με.

37 ττε ποκριθσονται ατ ο δκαιοι λγοντες· κριε, πτε σε εδομεν πεινντα κα θρψαμεν, διψντα κα ποτσαμεν; 

38 πτε δ σε εδομεν ξνον κα συνηγγομεν, γυμνν κα περιεβλομεν; 

39 πτε δ σε εδομεν σθεν ν φυλακ, κα λθομεν πρς σε;

40 κα ποκριθες βασιλες ρε ατος· μν λγω μν, φ᾿ σον ποισατε ν τοτων τν δελφν μου τν λαχστων, μο ποισατε.

41 ττε ρε κα τος ξ εωνμων· πορεεσθε π᾿ μο ο κατηραμνοι ες τ πρ τ αἰώνιον τ τοιμασμνον τ διαβλ κα τος γγλοις ατο. 

42 πενασα γρ, κα οκ δκατ μοι φαγεν, δψησα, κα οκ ποτσατ με, 

43 ξνος μην, κα ο συνηγγετ με, γυμνς, κα ο περιεβλετ με, σθενς κα ν φυλακ, κα οκ πεσκψασθ με. 

44 ττε ποκριθσονται ατ κα ατο λγοντες· κριε, πτε σε εδομεν πεινντα διψντα ξνον γυμνν σθεν ν φυλακ, κα ο διηκονσαμν σοι;

45 ττε ποκριθσεται ατος λγων· μν λγω μν, φ᾿ σον οκ ποισατε ν τοτων τν λαχστων, οδ μο ποισατε.

46 κα πελεσονται οτοι ες κλασιν αἰώνιον, ο δ δκαιοι ες ζων αἰώνιον».

Απόδοση

«31 Είπεν ο Κύριος, όταν θα έρθει ο Υιός του ανθρώπου μέσα στη δόξα του και μαζί του όλοι οι άγιοι άγγελοι, τότε θα καθίσει στο θρόνο της δόξας του,

32 και θα συναχθούν εμπρός του όλα τα έθνη, και θα ξεχωρίσει τον ένα από τον άλλο τους ανθρώπους καθώς ξεχωρίζει ο τσοπάνης τα πρόβατα από τα κατσίκια,

33 και θα βάλει τα πρόβατα από τα δεξιά του και τα κατσίκια από τα αριστερά.

34 Τότε θα πει ο Βασιλεύς σ’ εκείνους πού θα είναι από τα δεξιά του, Ελάτε οι ευλογημένοι από τον πατέρα μου να κληρονομήσετε τη βασιλεία πού είναι ετοιμασμένη για σας από τον καιρό πού χτίστηκε ο κόσμος.

35 Γιατί πείνασα και μου δώκατε να φάγω, δίψασα και με ποτίσατε, ξένος ήμουν (και μαζέψατε,

36 γυμνός) και με ντύσατε, αρρώστησα και με επισκεφτήκατε, ήμουν στη φυλακή και ήρθατε να με δείτε.  

37 Τότε θα του αποκριθούν οι δίκαιοι, λέγοντας, Κύριε, πότε σε είδαμε να πεινάς και σου δώκαμε ψωμί ή να διψάς και σου δώκαμε νερό;

38 Και πότε σε είδαμε ξένο και σε πήραμε μαζί μας ή γυμνό και σε ντύσαμε;

39 Και πότε σε είδαμε άρρωστο ή στη φυλακή και ήρθαμε σε σένα;

40 Και θα αποκριθεί ο Βασιλεύς και θα τους πει: Σάς βεβαιώνω πώς, ό,τι εκάματε σ’ έναν από τους πιο τελευταίους τούτους αδελφούς μου σ’ εμένα το εκάματε.

41 Τότε θα πει και σ’ εκείνους πού θα είναι από τα αριστερά: Πηγαίνετε από μένα οι καταραμένοι στο αιώνιο πυρ, πού είναι ετοιμασμένο για το διάβολο και για εκείνους πού κάνουν τα Θελήματα του. 

42 Γιατί πείνασα και δε μου δώκατε να φάγω, δίψασα και δε μου δώκατε να πιω,

43 ξένος ήμουν και δε με πήρατε στο σπίτι σας, γυμνός και δε με ντύσατε, άρρωστος και στη φυλακή και δεν ήρθατε να με δείτε. 

44 Τότε θα του αποκριθούν και αυτοί λέγοντας: Κύριε, πότε σε είδαμε να πεινάς ή να δίψας ή ξένο ή γυμνό ή άρρωστο ή στη φυλακή και δε σε υπηρετήσαμε;

45 Τότε θα τους αποκριθεί λέγοντας: Σάς βεβαιώνω πώς ό,τι δεν εκάματε σ’ έναν από τους πιο τελευταίους τούτους σ’ εμένα δεν το εκάματε.

46 Και θα πάνε τούτοι σε κόλαση αιώνια και οι δίκαιοι σε ζωή αιώνια».

ΠΗΓΗ: http://anavaseis.blogspot.gr/2012/02/blog-post_5042.html

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.