Το ποδόσφαιρο ως δομικός άξονας στο Άνθρωποι και σπίτια του Ανδρέα Φραγκιά
Του Δημήτρη Κόκορη
Το ποδόσφαιρο δεν έχει επιτελέσει στο πεδίο της ελληνικής ποίησης και πεζογραφίας το ρόλο που έχει διαδραματίσει σε λογοτεχνίες σαν την αγγλόφωνη ή την ισπανόφωνη, όπου και έχει συμβάλει στη δημιουργία έργων αναφοράς. [1]
Ωστόσο η ελληνική λογοτεχνική παραγωγή, που σχετίζεται με το ποδόσφαιρο, δεν είναι και αμελητέα (Kόκορης 2000). Αρκετά ποιήματα εκπροσώπων της μεταπολεμικής μας ποίησης, με αναμφισβήτητους πρωτεργάτες ως προς το θέμα σημαντικούς ποιητές της γενιάς του ’70 (Μαρκόπουλος 2006), ορισμένα διηγήματα, πολλά δοκίμια και ευάριθμα μυθιστορήματα χαρτογραφούν μία περιοχή σχετικής με το ποδόσφαιρο λογοτεχνίας, η οποία μάλιστα με την πάροδο του χρόνου διευρύνεται και εμπλουτίζεται. [2]
Το Άνθρωποι και σπίτια (1955) [3] δεν είναι, βέβαια, ένα μυθιστόρημα για το ποδόσφαιρο, αλλά περικλείει το ποδόσφαιρο ως αξιοποιήσιμο υλικό στη θεματική και στην εικονοποιία του. Στο κείμενο αναπλάθεται ρεαλιστικά η μετακατοχική Ελλάδα με επίκεντρο μία γειτονιά της Αθήνας με κοινωνικά και ψυχικά «τσαλακωμένους» ανθρώπους, γειτονιά που είναι βαθιά πληγωμένη και ως προς την υλική – χωροταξική της υπόσταση (καμένα σπίτια). Όπως ορθά τονίζει ο Αλέξανδρος Αργυρίου (1996, 22) «ο Φραγκιάς περιγράφει καταστάσεις των πρώτων μεταπολεμικών χρόνων, που δεν ήταν πράγματι : μεταπολεμικοί, αλλά απλώς: μετά τον Δεκέμβρη της Αθήνας, το 1944, και λίγο πριν από τον ανοιχτά κηρυγμένο Εμφύλιο πόλεμο 1947 -1949. Νόθη κατάσταση».
Ο Τάκης Καρβέλης (1988, 12) τρεις περίπου δεκαετίες μετά την πρώτη έκδοση του μυθιστορήματος επαναφέρει και επαναδιατυπώνει την άποψη του Κλάρα σημειώνοντας: «Ανάμεσα όμως στις καθημερινές έγνοιες των κατοίκων της συνοικίας είναι και το ποδόσφαιρο. Αν δεν συζητούν για τη δουλειά και το εργοστάσιο ο νους τους είναι στην ομάδα. Κάθε Κυριακή συγκεντρώνονται στο γήπεδο, για να παρακολουθήσουν την ομάδα τους και οι ιαχές τους φτάνουν παντού. […] δεν είναι καθόλου παράδοξο, που οι εργατικοί και φτωχοί κάτοικοι της αθηναϊκής συνοικίας, ένα μόλις χρόνο μετά την Κατοχή κι ενώ πιέζονται αφόρητα από τα βιοτικά τους προβλήματα, μιλούν συνέχεια για την ομάδα. Το ποδόσφαιρο, που στην εποχή μας έγινε ψύχωση, αποτελεί απλώς μια διέξοδο στη στερημένη από κάθε είδος ψυχαγωγίας και επικοινωνίας ζωή τους».
Προσπαθώντας να προεκτείνουμε τον κριτικό προβληματισμό ως προς το ρόλο του ποδοσφαίρου στο Άνθρωποι και σπίτια, θα υποστηρίζαμε ότι το ποδόσφαιρο στο συγκεκριμένο μυθιστόρημα δεν συγκροτεί πρωτευόντως έναν χώρο αντίθεσης με τη ζωή και τα προβλήματά της, αλλά κυρίως το χώρο αναλογικής προβολής των προσωπικοτήτων των ανθρώπων, των δυνατοτήτων και των αδυναμιών τους. Δεν συγκαλύπτει τα προβλήματα της καθημερινότητας, αλλά τα καθρεφτίζει.
«Είναι τώρα τρεις Κυριακές που δεν έχει παιχνίδι στο γήπεδο. Έτυχε να χαλάσει και κείνο το μεγάφωνο στο καφενείο της πλατείας και τα κορίτσια χάσανε την περπατησιά τους στον περίπατο. Όσο για το ποδόσφαιρο, δε μας τρώει και καμιά σκασίλα, αλλά γίνεται φασαρία, μαζεύεται κόσμος και βρίσκεις εκεί πέντε ανθρώπους να τους πεις γεια σου».
Παρενθετικά να επισημάνουμε, μια και στο απόσπασμα αναφέρεται και ο κατεξοχήν χώρος ανδρικής συνάθροισης της γειτονιάς, το καφενείο, ότι ο Φραγκιάς στην συνέχιση της συγκεκριμένης αφηγηματικής σκηνής, που ανήκει σε μυθιστόρημα της ρεαλιστικής του περιόδου, προοικονομεί σπερματικά και συγγραφικές του μετεξελίξεις που λογοτεχνικά θα ενσαρκωθούν στο Λοιμό (1972) και στο Πλήθος (τόμος 1: 1985, τόμος 2: 1986): στην εξέλιξη του κεφαλαίου ενσωματώνεται και μία εικόνα καφκικής, σχεδόν, προέλευσης, κατά την οποία ένας πελάτης προσπαθεί να διώξει μία μύγα (77).
Παραπομπές
[1] Βλ. για παράδειγμα, Eduardo Galeano (1998), Simon Cuper (1999) κ.ά.
[3] Γραμματοσειρά και σελιδαρίθμηση είναι ίδιες και στην α΄ έκδοση και στις μετέπειτα εκδόσεις του «Κέδρου». Οι σελίδες 157-164 του έκτου κεφαλαίου του μυθιστορήματος έχουν περιληφθεί στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ΄ Λυκείου (2001, 240-248).
(Απόσπασμα της εισήγησης του Δημήτρη Κόκορη στο συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στις 14-16 Δεκεμβρίου 2007, στην Αίθουσα της ΕΣΗΕΑ. Οι εισηγήσεις του συνεδρίου θα δημοσιευτούν σε προσεχές τεύχος του περιοδικού Θέματα Λογοτεχνίας των εκδόσεων Γκοβόστη)
ΠΗΓΗ 1: Δημοσιεύτηκε: 22/05/2003, http://www.diapolitismos.gr/epilogi/viewkeimeno.php?id_atomo=162&id_keimeno=665
ΠΗΓΗ 2: http://fraghias.blogspot.com/2007/12/blog-post.html, Τρίτη, 18 Δεκέμβριος 2007