Πράγμα ἢ πρόσωπο;

Πράγμα πρόσωπο;

π. Δημητρίου Μπόκου*

Mpokos-p.Dhmhtrios

Ἡ ἀν­τι­κει­με­νι­κό­τη­τα εἶ­ναι βα­σι­κὴ ἀρ­χὴ κά­θε ἐ­πι­στή­μης καὶ δὲν θὰ μπο­ροῦ­σε νὰ  ἀ­που­σιά­ζει ἀπὸ τὴ σχο­λὴ τοῦ Φρό­υντ, τοῦ πα­τέ­ρα τῆς ψυ­χα­νά­λυ­σης. Ο Viktor Frankl, κα­θη­γη­τὴς τῆς  ψυχατρι­κῆς στὴ Βι­έν­νη καὶ ἱ­δρυ­τὴς τῆς  σχολῆς τῆς λο­γο­θε­ρα­πεί­ας, κρι­τι­κά­ρον­τας τὴ σχο­λὴ τῆς ψυ­χα­νά­λυ­σης, γράφει:

« ψυ­χα­νά­λυ­ση δν υ­ο­θέ­τη­σε ­πλς τν ν­τι­κει­με­νι­κό­τη­τα – ­πο­τά­χτη­κε σ’ α­τήν. ντικειμενικότη­τα ­δή­γη­σε σν τ χρό­ν στν ν­τι­κει­με­νο­ποί­η­ση, τν ­πο­βι­βα­σμ το ν­θρώ­που σ πράγ­μα. Μ λ­λα λό­για, με­τέ­τρε­ψε τ ν­θρώ­πι­νο πρό­σω­πο σ ν­τι­κεί­με­νο, τ ν­θρώ­πι­νο πλά­σμα σ πράγ­μα. ψυχα­νά­λυ­ση θε­ω­ρε τν ρ­ρω­στο ς κά­τι τ κυ­βερ­νώ­με­νο ­π “μηχανισμούς”, κα ντι­λαμ­βά­νε­ται τν θε­ρα­πευ­τ ς τ πρό­σω­πο πο ξέ­ρει πς ν χει­ρίζε­ται α­τος τος μηχανισμούς. Ε­ναι ­κε­νος πο ξέ­ρει τν τεχνι­κ τς δι­ορ­θώ­σε­ως τν δι­α­τα­ρα­χθέν­των μη­χα­νι­σμν.

Πί­σω ­μως ­π μί­α ρ­μη­νεί­α τς ψυ­χο­θε­ρα­πευ­τι­κς ς ­πλς τε­χνι­κς καρα­δο­κε κυ­νι­σμός. ­λή­θεια ε­ναι πς μπο­ρο­με ν δο­με τν θεραπευτ ς ­πλ τε­χνι­κό, μό­νο ν δο­με πρ­τα τν ρ­ρω­στο ς ­να εδος μη­χα­νς. Μό­νο ­νας ν­θρω­πος μη­χα­νή, θ ­λε­γα, χρει­ά­ζε­ται ­να για­τρ τεχνι­κό».

Καὶ συ­νε­χί­ζει ὁ V. Frankl: «Τν ν­θρώ­πι­νη ψυ­χή, πο ε­ναι ­να ­λο, ψυχανά­λυ­ση τ βλέ­πει κομματι­α­σμέ­νη, για­τ τν ν­τι­λαμ­βά­νε­ται ς κά­τι πο ­πο­τε­λε­ται ­π χω­ρι­στ μέ­ρη, δη­λα­δ δι­ά­φο­ρες ρ­μές, ο ­πο­ες μ τ σει­ρά τους ­πο­τε­λον­ται ­π τ λε­γό­με­να “­συ­στα­τι­κ τν ρ­μ­ν’’… Μ τν ­διο τρό­πο, ­κε­ραι­ό­τη­τα το ν­θρώ­πι­νου προ­σώ­που κα­τα­στρέ­φε­ται κα­τ κάποι­ο τρό­πο. Μπορε ­κό­μα ν λε­χθε πς ψυχανάλυση ποπροσωποποι­ε τν ν­θρω­πο­» (V. Frankl, O Θε­ὸς τοῦ Ἀσυ­νει­δή­του, ἐκδ. ΤΑΜΑΣΟΣ, σ. 20-21).

Ἀ­λή­θεια πό­σος κυ­νι­σμὸς χρει­ά­ζε­ται γιὰ νὰ με­τα­βά­λου­με τὸν «­κα­τ’ ε­κό­να Θεο­» ἄν­θρω­πο σὲ πράγ­μα; Ἤ­δη τὸν κα­ταν­τή­σα­με ἁ­πλὸ ἀν­τι­κεί­με­νο πολλαπλῆς χρή­σης, μιὰ ἀ­πρό­σω­πη ὀν­τό­τη­τα. Ἕ­να σύ­νο­λο ὁρ­μῶν, ἐν­στί­κτων, χη­μι­κῶν δι­ερ­γα­σι­ῶν, «­μη­χα­νι­σμῶ­ν», τὰ ὁ­ποῖ­α ὁ εἰ­δι­κὸς τεχνικὸς μπο­ρεῖ νὰ προ­γραμ­μα­τί­σει, γιὰ νὰ φτιά­ξει μη­χα­νὲς κα­τάλ­λη­λες γιὰ τὸ δι­κό της σκο­πὸ τὴν κα­θε­μιά. Ἔ­τσι ἔ­χου­με τὸν ἄν­θρω­πο-φο­νι­κὴ μη­χα­νή, κα­τάλ­λη­λο γιὰ τὰ ἀπάν­θρω­πα ὁλοκληρω­τι­κὰ συ­στή­μα­τα, τὴ γυ­ναί­κα-μη­χα­νὴ τοῦ σέξ, τὸν ἄνθρω­πο-γρα­νά­ζι στὶς τε­ρά­στι­ες α­λυ­σί­δες πα­ρα­γω­γῆς, τὸν ἄν­θρω­πο-πι­ό­νι στὰ παγ­κό­σμια κυ­κλώ­μα­τα δι­α­φθο­ρᾶς. Τὸν ἄν­θρω­πο χω­ρὶς ταυ­τό­τη­τα. Ἕ­να ἀ­πρό­σω­πο νού­με­ρο στὶς ἀ­να­λώ­σι­μες ἀν­θρώ­πι­νες μά­ζες. Τί τρα­γω­δί­α!

Πῶς νὰ μὴν εἶ­ναι λοι­πὸν ἀ­να­τρε­πτι­κὴ ἡ στά­ση καὶ ὁ λό­γος τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας, ποὺ ἀν­τὶ γιὰ πράγ­μα, θε­ω­ρεῖ τὸν ἄν­θρω­πο, ἀ­κό­μα καὶ τὸν πιὸ ἁ­μαρ­τω­λό, μονα­δι­κὸ καὶ ἀ­νε­πα­νά­λη­πτο;  Δι­α­χω­ρί­ζει ὀξέ­ως τὸν ἄν­θρω­πο ἀ­πὸ τὴν ἁμαρτί­α του. Ἀ­πορ­ρί­πτει τὴν ταύ­τι­σή του μὲ τὸ σφάλ­μα του. Κατα­δι­κά­ζει τν ­μαρ­τί­α του, λ­λ θε­ω­ρε πο­λύ­τι­μον α­τν πο τ διαπράττει. Καὶ ἀ­γω­νί­ζε­ται νὰ τὸν ἀ­να­πλά­σει. Δὲν τὸν βλέ­πει πο­τὲ σὰν ξοφλη­μέ­νη ὑ­πό­θε­ση. Τὸν ἀ­να­συν­θέ­τει, τὸν ἀ­να­σταί­νει, τὸν ἀναδεικνύει καιν κτί­ση, νέ­ον ἄν­θρω­πο. Ἀν­τὶ γιὰ ἀ­πρό­σω­πο, ψυ­χρὸ ἀντικείμε­νο, τὸν βλέ­πει πάν­τα σὰν εἰ­κό­να τοῦ Θε­οῦ, προι­κι­σμέ­νο μὲ δι­κή του ταυ­τό­τη­τα, μὲ ὑπεύ­θυ­νη ἐ­λευ­θε­ρί­α.

Μὰ καὶ ὁ ἴ­διος ὁ Θε­ὸς κα­τε­βαί­νει, παίρ­νει τὴν ἀν­θρώ­πι­νη μορ­φή, σταυρώνεται καὶ γιὰ τὸν πιὸ ἀσή­μαν­το ἄν­θρω­πο, τὸν τι­μᾶ στὸ ἔ­πα­κρο κάνοντάς τον μέ­λος το ­διου το σώ­μα­τός Του. Μί­α ζη­λευ­τὴ ἀλληλοπεριχώ­ρη­ση λαμ­βά­νει χώ­ρα: Ὁ ἄν­θρω­πος σε­μνύ­νε­ται νὰ εἶ­ναι εἰ­κό­να τοῦ Θε­οῦ, ἀλ­λὰ καὶ ὁ Θε­ὸς δὲν ντρέ­πε­ται κα­θό­λου νὰ παίρ­νει γιὰ δι­κή του μορ­φὴ τὴν εἰ­κό­να τοῦ ἀν­θρώ­που. Τί με­γα­λεῖ­ο!

Συ­νή­θι­ζε κά­ποι­ος ἅ­γιος ἀ­σκη­τής, ὁ ἀββᾶς Ἀπολλώ, νὰ κά­νει με­τά­νοι­α, νὰ προ­σκυ­νά­ει δη­λα­δὴ κά­θε ἄν­θρω­πο, ἄν­δρα ἢ γυ­ναί­κα ἀ­δι­α­κρί­τως, ποὺ τὸν ἐπι­σκε­πτό­ταν. Κι ὅ­ταν κά­ποι­οι τοῦ ἔκαμαν πα­ρα­τή­ρη­ση, πὼς εἶ­ναι ἀνάρμοστο σὲ μο­να­χὸ νὰ προ­σκυ­νά­ει ἁ­πλοὺς λα­ϊ­κούς, τοὺς ἀπο­στό­μω­σε λέγον­τας:

–  γ τν ε­κό­να το Θε­ο προ­σκυ­ν. Ε­δες τν ­δελ­φό σου; Ε­δες Κύ­ριον τν Θε­όν σου (διασκευὴ ἀπὸ τὸ Γεροντικό).

Ὑ­πάρ­χει ἐ­πα­νά­στα­ση ἀ­να­τρε­πτι­κό­τε­ρη ἀ­π’ αὐ­τήν; Κι ἐ­σύ; Εἶ­σαι ἀ­νά­με­σα σὲ  τέ­τοι­ους ἐπαναστά­τες;

ΠΗΓΗ: (ΛΥΧΝΙΑ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ, ἀρ. φ. 350, Σεπτ. 2012) και 27-9-2014, https://fdathanasiou.wordpress.com/2014/09/27/%CF%80-%CF%81-%CE%AC-%CE%B3-%CE%BC-%CE%B1-%E1%BC%A2-%CF%80-%CF%81-%CF%8C-%CF%83-%CF%89-%CF%80-%CE%BF-%CF%80-%CE%B4-%CE%B7-%CE%BC-%CE%B7-%CF%84-%CF%81-%CE%AF/

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.