Ερμηνεία εικόνας της Βαπτίσεως του IC XC

Η ερμηνεία της εικόνας της Βαπτίσεως του Κυρίου

(Τα Θεοφάνεια)

 

+ Του Παύλου  Εδοκίμωφ



Μέχρι τόν Δ
́ αώνα, Γέννηση καί Βάπτιση το Κυρίου ορτάζονταν τήν δια μέρα. νότης τους εναι κόμη ρατή στήν παρόμοια σύσταση τν κολουθιν ατν τν δύο ορτν καί δείχνει μιά ρισμένη συμπλήρωση το γεγονότος τς Γεννήσεως σ ̉ κενο τς Βαπτίσεως. Στή Γέννησή του, λέγει γιος ερώνυμος, Υός το Θεο λθε στόν κόσμο μέ κρυφό τρόπο, στήν Βάπτισή του μφανίστηκε μέ φανερό τρόπο. πίσης γιος ωάννης Χρυσόστομος: Τά Θεοφάνεια δέν εναι ορτή τς Γεννήσεως λλά τς Βαπτίσεως. Πρίν ταν γνωστη πό τό λαό, μέ τή Βάπτιση, ποκαλύπτεται σέ λους.

Τό γιο Πνεμα ναπαύεται αώνια πάνω στόν Υό· κδηλωτική δύναμη ποκαλύπτει τόν Υό στόν Πατέρα καί τόν Πατέρα στόν Υό καί πραγματοποιε τσι τή θεία γενεαλογία, εναι αώνια χαρά… που ο τρες χαίρονται μαζί. νσάρκωση ριζώνεται στήν δια πράξη γενεαλογίας λλά πού καλύπτει προοδευτικά τήν νθρωπότητα το Χριστο.

Στή Γέννηση, τό γιο Πνεμα κατεβαίνει στήν Παρθένο καί τήν κάνει πραγματικά Θεοτόκο, Μητέρα το Θεο: «τό γενώμενον γιον κληθήσεται υός Θεο» (Λουκ. 1, 35). «Τό δέ παιδίον ηξανε… καί χάρις Θεο ν π̉ ατό» (Λουκ. 2, 40). «Καί ησος προέκοπτε σοφί καί λικί καί χάριτι» (Λουκ. 2, 52). Γιά νά εναι ληθινός νθρωπος, νθρώπινη φύση το Χριστο περν πό τή φυσική καί προοδευτική νάπτυξή της· χάρη το Πνεύματος τή συνοδεύει, λλά δέν εναι κόμη πόσταση το Πνεύματος πού ναπαύεται σ ̉ ατόν πως ατή ναπαύεται αώνια στή θεότητά του. Λοιπόν, μιλώντας γιά τή Βάπτιση, γιος Κύριλλος εροσολύμων καί γιος ωάννης Δαμασκηνός ναφέρουν τίς Πράξεις (10, 38): «ησον τόν πό Ναζαρέτ, ς χρισεν ατόν Θεός Πνεύματι γί», καί πογραμμίζουν στό γεγονός τό ψιστο σημεο τς ριμότητος, τήν κατακόρυφη κδήλωση τς νθρωπότητος το Κυρίου πό τότε ντελς θεοποιημένη. Εναι Χριστός, Κεχρισμένος· τό πνεμα ποκαλύπτει τήν νθρωπότητά του στόν Πατέρα, καί Πατήρ τή δέχεται σάν τόν Υό του: «Καί δού φωνή κ τν ορανν λέγουσα: οτος στιν υός μου γαπητός, ν εδόκησα» (Ματθ. 3, 17). Τό πνεμα κατεβαίνει στόν σαρκωθέντα Υό σάν πνοή υοθεσίας κατά τήν δια στιγμή που Πατήρ λέγει: «γώ σήμερον γεγέννηκά σε».

στοργή μου ενοιά μου εναι γάπη το Πατρός καί το Υο πού πό τότε ναπαύεται στό Χριστό στήν ποστατική κάθοδο το Πνεύματος. Θεός – νθρωπος ποκαλύπτεται πραγματικά Υός στίς δύο φύσεις του καί ατό τό πλήρωμα το ληθινο Θεο καί ληθινο νθρώπου θά διαβεβαιωθε πάλι κατά τό χρόνο τς Μεταμορφώσεως σάν νέργεια πιά κδηλωμένη στή Βάπτιση: «Οτος στιν υός μου γαπητός». Γι ̉ ατό Βάπτιση νομάζεται Θεοφάνεια, πιφάνεια, κδήλωση τν Τριν Προσώπων στήν μόφωνη μαρτυρία τους. άν τό τροπάριο τς Μεταμορφώσεως λέγει: Μεταμορφώθηκες γιά νά δείξεις στούς μαθητές σου τή δόξα σου, τό τροπάριο τς Βαπτίσεως ναγγέλει: Κατά τήν Βάπτισή σου στόν ορδάνη, Χριστέ… φωνή το Πατρός σέ μαρτύρησε δίνοντάς σου τό νομα το γαπημένου Υο καί το Πνεύματος, μέ τή μορφή το περιστεριο, διαβεβαίωσε τήν ναμφισβήτητη λήθεια ατο το λόγου…

τσι ησος αξάνει μέχρι τήν ριμότητά του «καί ατός ν σεί τν τριάκοντα» (Λουκ. 3, 23) — ταν στή συναγωγή τς Ναζαρέτ ναγγέλει ατός διος πανηγυρικά. «Πνεμα Κυρίου π̉ μέ, ο ενεκεν χρισέ με» (Λουκ. 4, 18). Εναι κε τό διο τό μυστήριο στήν νσάρκωση. νθρωπότης το Χριστο περν πό τόν λεύθερο προσδιορισμό του. ησος φιερώνεται συνειδητά στήν πίγεια ποστολή του, ποτάσσεται λοκληρωτικά στή θέληση το Πατρός καί Πατήρ το παντ ποστέλλοντας σ ̉ ατόν τό γιο Πνεμα.

λος, πυκνός καί συγκεντρωμένος συμβολισμός τς Βαπτίσεως πού εκόνα τς ορτς μς δείχνει, κάνει νά κατανοήσουμε τή φοβερή κταση ατς τς πράξεως. Εναι πιά θάνατος πάνω στό Σταυρό· Χριστός λέγοντας στόν γιο ωάννη: «οτω γάρ πρέπον στίν μν πληρσαι πσαν δικαιοσύνην» (Ματθ. 3, 15) προλαβαίνει τόν τελευταο λόγο πού θά ντηχήσει στόν κπο τς Γεθσημαν: «Πάτερ, γενηθήτω τό θέλημά σου…». λειτουργική νταπόκριση τν ορτν τό πογραμμίζει ρητά: τσι ο ψαλμωδίες τς κολουθίας τς 3ης ανουαρίου παρουσιάζουν μιά κπληκτική ναλογία μέ κενες τς Μεγάλης Τετάρτης, κολουθία τς 4ης ανουαρίου μέ κείνη τς Μεγάλης Πέμπτης καί κολουθία τς 5ης ανουαρίου μέ κείνη τς Μεγάλης Παρασκευς καί το Μεγάλου Σαββάτου.

γιος ωάννης Βαπτιστής χει χρισθε μέ μιά πηρεσία μαρτυρίας: εναι μάρτυρας τς ποταγς το Χριστο, τς τελευταίας κένωσεώς του. λλά στόν ωάννη Βαπτιστή σάν ρχέτυπο, σάν ντιπρόσωπο το νθρωπίνου γένους, εναι λη νθρωπότης πού εναι μάρτυρας τς θείας γάπης. «Φιλανθρωπία το Θεο» μεσουρανε στήν πράξη τς Βαπτίσεως, «κπλήρωση τς δικαιοσύνης», μέ τό θάνατο καί τήν νάσταση στό τέλος κπλήρωση τς προαιώνιας ποφάσεως πού χουμε παρατηρήσει στήν εκόνα τς Τριάδος.

«γένετο δέ ν τ βαπτισθναι παντα τόν λαόν καί ησο βαπτισθέντος» (Λουκ. 3, 21). Λόγος ρχεται πάνω στή γ, πρός τούς νθρώπους, καί μες εμαστε παρόντες τς πιό συνταρακτικς Συναντήσεως το Θεο καί τς νθρωπότητος «λος λαός». Μυστικά, στόν ωάννη τόν Βαπτιστή λοι ο νθρωποι ναγνωρίζονται υοί μέσα στόν Υό, ο γαπημένοι υοί στόν γαπημένο Υό καί ρα ο φίλοι το Νυμφίου, ο μάρτυρες. Τό γένοιτο τς Παρθένου πρξε τό ναί λων τν νθρώπων στήν νσάρκωση, στήν λευση το Θεο στούς δικούς του. Στόν γιο ωάννη, ατόν τόν λλο τν«δικν του», λοι ο νθρωποι λέγουν «γένοιτο» στήν Συνάντηση, στή θεία Φιλία, στή Φιλανθρωπία το Πατρός, φίλου τν νθρώπων. πως Συμεών θούμενος πό τό Πνεμα συναντ καί δέχεται τόν ησο-βρέφος, πίσης ωάννης συναντ καί δέχεται τόν ησο-Μεσσία: «γένετο νθρωπος πεσταλμένος παρά Θεο, νομα ατο ωάννης· οτος λθεν ες μαρτυρίαν, να μαρτυρήσ περί το φωτός, να πάντες πιστεύσωσι δι ̉ ατο» (ω. 1, 6 – 7). Μαρτυρε γιά λους, στή θέση λων καί ατή μαρτυρία εναι να γεγονός στό σωτερικό λοκλήρου τς νθρωπότητος καί φορ λο τόν νθρωπο.

Τό Δ΄ εαγγέλιο μιλ γιά τόν ωάννη στόν πρόλογό του, μέσως μετά τό Λόγο, πού εναι στήν ρχή, καί ταν διαβάζει κανείς πρχε νθρωπος πεσταλμένος πό τό Θεό, ασθάνεται τι λευσή του, σέ μιά ρισμένη ννοια ρχεται πίσης πό τήν ρχή, τήν αωνιότητα. ορανός νοίγει μπροστά πό ατόν καί μαρτυρε: «τι τεθέαμαι τό Πνεμα καταβανον π ̉ ατόν… οτός στιν Υός το Θεο» (ω. 1, 29 -34)· σ ̉ ατό τόν σύντομο λόγο εναι πιά, μέ μιά μορφή περιορισμένη λο τό Εαγγέλιο. ωάννης εναι ατός πού γνωρίζει, προσδιορίζει τόν μνό γιατί εναι μυημένος στό μυστήριο το «σφαγμένου ρνίου πό καταβολς κόσμου…». ωάννης δέν χει τίποτε προαγγείλει καί εναι πιό μεγάλος προφήτης, πως δάκτυλος το Θεο προσδιορίζει τόν Χριστό. Εναι πιό μεγάλος διότι εναι πιό μικρός, ατό πού θέλει νά πε πελεύθερος πό τήν δια του πάρκεια γιά νά μήν εναι κενος πού μένει κε, κενος πο τέρπεται κούοντας τή φωνή το Νυμφίου, καί χαρά του εναι μεγάλη χωρίς μέτρο. Εναι πιό νδόμυχη γγύτης που Λόγος ντηχε· εναι κατ ̉ εκόνα το Υο πού δέν εναι ξ λοκλήρου παρά Λόγος το Πατρός· εναι κατ ̉ εκόνα το Πνεύματος γιατί δέν λέγει τίποτε γιά τόν αυτό του λλά μιλ στό νομα Ατο πού χει λθει. Εναι ατός ρμητικός πού ρπάζει τούς ορανούς καί τό μαρτύριό του λαμπρύνει θαυμαστά να ρχαο μοναστικό λόγιο: Δσε τό αμα σου καί πάρε τό Πνεμα… Μέ τή Θεοτόκο περιβάλλει τό Χριστό Κριτή καί μεσιτεύει γιά λους τούς νθρώπους. Μπορε νά τό κάνει γιατί φιλία του φθάνει τό πίπεδο νός λλου μεγάλου πνευματικο το ποίου στορία μς χει ναφερθε στά ποφθέγματα τν Πατέρων. γιος Παΐσιος Μέγας προσευχόταν γιά τόν μαθητή του πού εχε ρνηθε τό Χριστό, καί ταν προσευχόταν, Κύριος το μφανίστηκε καί το λέγει: «Παΐσιε, γιά ποον προσεύχεσαι; Δέν γνωρίζεις τι μέ χει ρνηθε;».λλά γιος δέν παυε νά χει λεος καί νά προσεύχεται γιά τόν μαθητή του, καί λοιπόν Κύριος το λέγει: Παΐσιε, χεις ξομοιωθε μέ μένα μέ τήν γάπη σου…

λειτουργία νομάζει τόν ωάννη: κήρυκα, γγελο καί πόστολο. Μαρτυρε καί φωνή το Νυμφίου προκαλε τήν πρώτη ποστολική κλήση: «νδρέας καί ωάννης κολουθον τόν ησον» (ω. 1, 37). Πιό ργά, γκαταλείπει ατό τόν κόσμο καί κατεβαίνει στόν δη σάν Πρόδρομος τς Καλς γγελίας. Τό βάπτισμα το ωάννη πρό τν Θεοφανείων δέν ταν παρά να «βάπτισμα μετανοίας ες φεσιν μαρτιν» (Λουκ. 3, 3), ταν μεταβολή τς τελευταίας ναμονς. Πηγαίνοντας στόν ορδάνη, ησος δέν πγε νά μετανοήσει φο ταν χωρίς μάρτημα· νά πομε τι δωσε τό παράδειγμα τς ταπεινότητος δέν παντ κόμη στό μέγεθος το γεγονότος. βάπτιση τού ησο εναι προσωπική Πεντηκοστή του, κάθοδος το γίου Πνεύματος καί τά τριαδικά Θεοφάνεια: Κατά τό χρόνο τς βαπτίσεώς σου στόν ορδάνη, Κύριε, κδηλώθηκε προσκύνηση πού χρειαζόταν στήν γία Τριάδα (τροπάριο ορτς). Εναι πό ατό τό πλήρωμα πού ρχεται τό μυστήριο το βαπτίσματος στό νομα το ησο, ατό τό νομα καθορίζεται, μεσα στόν πλήρη βαπτιστικό τύπο: «ες τό νομα το Πατρός, το Υο καί το γίου Πνεύματος». Τά λειτουργικά κείμενα νομάζουν τήν ορτή τό μεγάλο Νέο τος γιατί τό συμβάν πανέρχεται στό φς τς Τριάδος. Εναι κριβς ατή στιγμή πού ο πίσκοποι ξέλεγαν γιά νά ναγγείλουν στίς κκλησίες τό χρόνο τς μεγάλης τεσσαρακοστς καί τή χρονολογία το ορτασμο το Πάσχα.

Βάπτιση. Ψηφιδωτό Ι. Νέα Μονή Χίου. Φωτο: Κώστας Σταμούλης

εκόνα τν Θεοφανείων προσφέρει τήν εαγγελική διήγηση λλά προσθέτει μερικές λεπτομέρειες πού χουν χρησιμοποιηθε στή λειτουργία τς ορτς καί δείχνει ατό πού ωάννης θά μποροσε νά διηγηθε. πάνω στήν εκόνα να τμμα νός κύκλου παριστ τούς ορανούς πού νοίγουν, καί κάποτε πό μιά διπλή πτυχή πού μοιάζει μέ κροσσό νός σύννεφου, βγαίνει τό χέρι το Πατρός πού ελογε. πό ατό τόν κύκλο ναχωρον κτνες φωτός, χαρακτηριστικό το γίου Πνεύματος, καί πού φωτίζουν τό περιστέρι. Ατόματη νάμνηση το ρχικο λόγου «καί γένετο φς», κδηλωτική νέργεια το Πνεύματος, ποκαλύπτει τόν τριαδικό Θεό: Τριάδα, Θεός μας, μς κδηλώνεται χωρίς διαίρεση. Χριστός λθε γιά νά εναι τό φς το κόσμου, πού φωτίζει ατούς πού κάθονταν στά σκοτάδια (Ματθ. 4, 16) πό κε δέ τό νομα τς «ορτς τν φώτων». ν Χριστός κατέβαινε στά νερά, φωτιά ναψε μέσα στόν ορδάνη, εναι Πεντηκοστή το Κυρίου καί προεικονισμένος Λόγος, μέ στύλο φωτός δείχνει τι τό βάπτισμα εναι φωτισμός, γέννηση τς πάρξεως στό θεο φς.

λλοτε τήν παραμονή τς ορτς γινόταν τό βάπτισμα τν κατηχουμένων καί ναός ταν πλημμυρισμένος πό φς, σημεο μυήσεως στή γνώση το Θεο. μάρτυρας ατο το φωτός, γιος ωάννης εναι δοσμένος στό γεγονός γιατί ατός διος εναι « λύχνος καιόμενος καί φαίνων» καί ο νθρωποι ρχονταν «γαλλιαθναι ν τ φωτί ατο» (ω. 5, 35). κάθοδος το γίου Πνεύματος μέ τή μορφή νός περιστεριο κφράζει τήν κίνηση το Πατρός πού φέρεται πρός τόν Υό του. ξ λλου, ξηγεται, κατά τούς Πατέρες, κατ ̉ ναλογία μέ τόν κατακλυσμό καί τό περιστέρι μέ τόν κλάδο λαίας, σημεο τς ερήνης. Τό γιο Πνεμα πού φέρεται πάνω πό τά ρχέγονα νερά νέδειξε τή Ζωή, πίσης ατό πού αωρεται πάνω στά νερά το ορδάνη, προκαλε τή δεύτερη γέννηση το νέου δημιουργήματος.

Χριστός παριστάνεται ρθός νάντια πρός τό βυθό το νερο σκεπασμένος πό τά κύματα το ορδάνη. πό τήν ρχή τς ποστολς του, ησος ντιμετωπίζει τά κοσμικά στοιχεα πού περιέχουν σκοτεινές δυνάμεις: τό νερό, τόν έρα καί τήν ρημο. διάβαση τς ρυθρς Θαλάσσης εναι πό τίς μορφές το βαπτίσματος: νίκη πό τό Θεό το δράκοντος τς θαλάσσης, το τέρατος Rahab. να διόμελο τς ορτς κάνει νά κατανοήσουμε τόν Κύριο λέγοντας στόν ωάννη Βαπτιστή: Προφήτη, λα νά μέ βαπτίσεις… Βιάζομαι νά χαθε κρυμμένος στά νερά χθρός, πρίγκηπας το σκότους, γιά νά πελευθερώσω τόν κόσμο πό τά δίχτυα του παραχωρώντας του τήν αώνια ζωή. τσι, μπαίνοντας στόν ορδάνη Κύριος, καθαρίζει τά νερά: Σήμερα τά κύματα το ορδάνη μεταβάλλονται σέ φάρμακο καί λη δημιουργία ποτίζεται μέ μυστικά κύματα… (εχή γίου Σωφρονίου). Εναι λο τό σύμπαν πού δέχεται τήν γιοποίησή του: Χριστός βαπτίζεται· βγαίνει πό τό νερό καί μέ ατό ποκαλύπτει τόν κόσμο (διόμελο το Κοσμ). Σπάζει τό κεφάλι τν δρακόντων καί ναζωογονε τόν δάμ, εναι νάπλαση τς νθρωπίνης πάρξεως, ναγέννησή της στό καθαριστικό λουτρό το μυστηρίου. Δίδυμος Τυφλός καθορίζει: « δέ Κύριος δωκέ μοι μητέρα τήν κολυμβήθραν (κκλησία), πατέρα τόν ψιστον, δελφόν τόν δι ̉ μς βαπτισθέντα Σωτρα».

Στήν εκόνα μέ τό δεξιό του χέρι Χριστός ελογε τά νερά καί τά τοιμάζει νά γίνουν τά νερά τς βαπτίσεως πού γιάζει μέ τήν δια του κατάδυση. Τό νερό λλάζει σημασία, λλοτε εκόνα το θανάτου (κατακλυσμός), εναι τώρα πηγή το δατος τς ζως (ποκ. 21, 6· ω. 4, 14). Μυσταγωγικά τό νερό τς βαπτίσεως δέχεται τήν ξία το αματος το Χριστο. Στά πόδια το Κυρίου, στά νερά το ορδάνη, εκόνα δείχνει δύο μικρές νθρώπινες μορφές, εκονογράφηση τν παλαιοδιαθηκικν κειμένων πού ποτελον μέρος τς κολουθίας: «τί σοί στι, θάλασσα τι φυγες, καί σύ ορδάνη, τι στράφης ες τά πίσω» (Ψαλμ.113, 5). Τό τροπάριο (χος Δ΄) ξηγε: «πεστρέφετο ποτέ, ορδάνης ποταμός, τ μηλωτ λισσαιέ, ναληφθέντος λιού καί διρετο τά δατα νθεν καί νθεν· καί γέγονεν ατ ξηρά δός γρά ες τύπον ληθς το Βαπτίσματος, δι ̉ ο μες τήν ρέουσαν το βίου διαπερμεν διάβασιν». Εκόνα συμβολική πού μιλ γιά τή μετάνοια κόμη όρατη τς κοσμικς φύσεως, τς μεταστροφς τς ντολογίας της. ελογία τς δρόβιας φύσεως γιάζει τήν δια ρχή τς πίγειας ζως. Γι ̉ ατό, μετά τή θεία λειτουργία γίνεται μεγάλος γιασμός τν δάτων (νός ποταμο, μις πηγς ντελς πλά νός δοχείου τοποθετημένου μέσα στήν κκλησία).

Μιλώντας γιά τά μή γιασμένα νερά, εκόνα το θανάτου – κατακλυσμο λειτουργία τά νομάζει δατόστρωτο τάφο. Πραγματικά, εκόνα δείχνει τόν ησο νά εσέρχεται στά νερά, στόν γρό τάφο. Ατός δ χει τή μορφή νός σκοτεινο σπηλαίου (εκονογραφική μορφή το δη) περιέχοντας λο τό σμα το Κυρίου (εκόνα το νταφιασμο, πού προσφέρεται στό μυστήριο το βαπτίσματος μέ λική κατάδυση, μορφή το πασχαλίου τριημέρου), γιά νά ποσπάσει τόν ρχηγό τς φυλς μας στή ζοφερή διαμονή. Συνεχίζοντας τόν προκαταβολικό συμβολισμό τς Γεννήσεως, εκόνα τν Θεοφανείων δείχνει τήν προκάθοδο το Χριστο στόν δη: «καταβάς ν τος δασιν δησε τόν σχυρόν». γιος ωάννης Χρυσόστομος, σχολιάζει: κατάδυση καί νάδυση εναι εκόνα τς καθόδου στόν δη καί τς ναστάσεως.

Χριστός παριστάνεται γυμνός, εναι ντυμένος μέ τήν δαμική γυμνότητα καί τσι ποδίδει στήν νθρωπότητα τό νδοξο παραδεισιακό νδυμά της. Γιά νά δείξει τήν πέρτατη πρωτοβουλία του παριστάνεται βαδίζοντας κάνοντας να βμα πρός τόν γιο ωάννη: λεύθερα ρχεται καί κλίνει τό κεφάλι. ωάννης εναι ταραγμένος: «γώ χρείαν χω πό σο βαπτισθναι, καί σύ ρχ πρός με; »… ησος τόν διατάζει: «φες ρτι». ωάννης τείνει τό δεξιό του χέρι σέ μιά τελετουργική χειρονομία, στό ριστερό κρατε να ελητάριο, κείμενο το κηρύγματός του. Ο γγελοι τς νσαρκώσεως εναι σέ μιά στάση προσκυνήσεως, τά σκεπασμένα χέρια τους σέ νδειξη σεβασμο. Συμβολίζουν πίσης καί εκονογραφον τό λόγο το ποστόλου Παύλου (Γαλατ. 3, 27) :«σοι γάρ ες Χριστόν βαπτίσθητε, Χριστόν νεδύσασθε...».

ΠΗΓΗ: www.imkby.gr. Το είδα: Πέμπτη, 5 Ιανουαρίου 2012, http://syndesmosklchi.blogspot.com/2012/01/blog-post_05.html

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.