Πατέρες της Εκκλησίας – μεταπατερική «θεολογία»

Οι Πατέρες της Εκκλησίας και η μεταπατερική «θεολογία»

 

Του μοναχού Μωυσή Αγιορείτη


 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ γίνεται πολ λόγος γι "νεοπατερικ σύνθεση", γι "μεταπατερικ θεολογία", γι "θεολογία τς συνάφειας" κα λοιπ φιλόδοξα κα κενόδοξα λυπηρ εφυολογήματα ρισμένων, πο πιθυμον νπικρατήσουν, ν πρωτοτυπήσουν κα ν διαφοροποιηθον. λα ατ δημιουργον κπλήξεις, πορίες, λογισμος κα σκέψεις. Μερικς π ατς συνοπτικ κα ταπειν παρακάτω θ παρουσιάσουμε, φος γνωστς κκλησιαστικς θέσεις. ξανατονίσουμε μερικς γνωστς κκλησιαστικς θέσεις.

Πρτος Κλήμης λεξανδρες μιλε περ "ρθς θεολογίας" κα περ τς "ντως φιλοσοφίας καληθος θεολογίας ". Εσέβιος Καισαρείας ναφέρεται στν κκλησιαστικ θεολογία λέγοντας: "Δύο γρ χορν τν το Σωτῆρος μν Θεολογίαν νθρώποις παραδεδωκότων, μν προφθάσας χορς ν δ δεύτερος πελθν τν ποστόλων κα μαθητν το Κυρίου Προφητικός, ".

Πρτος Θεολόγος εναι Εαγγελιστς ωάννης, δεύτερος Γρηγόριος Ναζιανζηνς κα τρίτος Συμεν Νέος. γιος Γρηγόριος Θεολόγος μ τς περίφημες μιλίες του συγκροτε σύστημα ληθειν τς Χριστιανικς πίστεως, διακηρύσσει τν τριαδικ θεότητα καν νέφικτη οσία, τς κτιστες νέργειες, τ συναλληλία τν τριν θεανδρικν προσώπων κα τν περ ατν γνώση….. Θεολογία σημαίνει κριβς λόγος περ Θεο, λήθεια τς πίστεως, τρόπος γγίσεως πρς τν Θεό, θέωση το νθρώπου, κατ χάρη κα μέθεξη τελείωση το πιστο, μπειρία το ζντος Θεο, ποκάλυψη Ατο στ ζωή μας, νακαίνιση κα μεταμόρφωση το πεπτωκότος νθρώπου. πάρχουν διάφοροι δρόμοι γι τν προσέγγιση το Θεο κα κάθε πιστς πιλέγει τν πι κατάλληλο. λοι ο δρόμοι μως χουν ταπείνωση κα γάπη. 

Πρτοι Θεολόγοι εναι ο πόστολοι, κατόπιν ο πολογητές, ο μεγάλοι πατέρες τς κκλησίας κα λοι ο γιοι. χριστιανικ Θεολογία εναι ληθιν φιλοσοφία, ποία περικλείει τ γνήσια περ Θεο διδάγματα. Μέγας θανάσιος στν λεξάνδρεια κα ωάννης Χρυσόστομος στν ντιόχεια κα τν Κωνσταντινούπολη δηγον τ Θεολογία σ να διακριτικ κα νηφάλιο χριστοκεντρισμό. Ο Καππαδόκες πατέρες τόνισαν κυρίως τ διάκριση οὐσίας κα νεργείας. γιος ωάννης Δαμασκηνός, πως ργότερα κα γ. Γρηγόριος ς ποτελον γνήσια κα συστηματικ σύνοψη το λου πατερικο πνεύματος. μυστικ θεολογία, τμα τν ερν συχαστν χει λαμπρος κπροσώπους π τν Διονύσιο τν ρεοπαγίτη ως τν Συμεν τν Νέο Θεολόγο κα λλους κατοπινούς. 

 

π τν πικρατήσασα τάση πιστροφς στος πατέρες π το μεγάλου θεολόγου π. Γεωργίου Φλωρόφσκυ δωσε πολλος καρπούς, τος ποίους γευόμεθα μέχρι σήμερα. Μακρυ π τ δυτικ δικανικ κι εσεβιστικ ρθόδοξη θεολογία τόνισε τν ν Χριστ ναγέννηση κα μεταμόρφωση το νθρώπου δι τς θέας κα μεθέξεως το Θεο ντς το σώματος τς κκλησίας δι νήψεως, σκήσεως, προσευχς, μυστηριακς ζως, καθάρσεως, φωτισμο κα γιασμο. δυτικς σχολαστικισμς πέβη νιαρς κα κουραστικός. Οπελευθερωτικές, μοντέρνες, πρωτότυπες, καινοφανες δέες ρισμένων νατολικν Θεολόγων εναι προβληματικές. προτεσταντισμς πέμενε στν πίστη μόνο κα χι στ δόγματα κα τ Θεολογία τς κκλησίας.  γιος Διάδοχος πίσκοπος Φωτικς Θεολογία νομάζει τν ντρύφηση στν Θε κα τ μεττο κοινωνία, δι τς μελέτης κα τς προσευχς. Θεόγνωστος ς προϋποθέσεις τς Θεολογίας κα τς καθαρς θεωρίας ναφέρει τν καθαρ βίο κα τν καθαρ νο. Θεολογία εναι μπειρία τς μετ το Θεοναστροφς. Θεοπτία εναι πέρτερη τς Θεολογίας κα Θεόπτης νώτερος το Θεολόγου.  

Ο μεγάλοι Πατέρες τς κκλησίας εναι ο μεγάλοι Θεολόγοι ατς. Εναι ο θεοφόροι, ο θεόπνευστοι, οἱ θεοκίνητοι, οι φωτισμένοι, ο ρθοτομοντες τν λόγο τς ληθείας μ τ ζωή τους, τν λόγο τους κα τ ργα τους. Τ φος τν θεολογικν τους ναβάσεων πάρχει χι μόνο π τ συνεχ μελέτη τς γίας Γραφς, λλὰ κα π τ βίωμά τους, φο γιογραφικς λόγος γινε φιλότιμη ποδοχ τς καρδις τους. λοι ο πατέρες τς κκλησίας χαρακτηρίζονται π τν γιότητα το βίου τους κα τν ρθόδοξη διδασκαλία τους.  

Εναι μεγάλη νάγκη σήμερα ν πιστρέψουμε ξαν στς γιοπατερικς πηγές, τς στείρευτες κα ζωοπάροχες πάντοτε. Πατέρες μεγάλοι δν εναι μόνο ο ρχαοι λλ κα ο νεώτεροι, πο βαδίζουν στ χνη κείνων κι χουν μεγαλύτερη περα π τ χρήσιμο παρελθν τς κκλησίας. Ο σύγχρονοι θεολόγοι εναι μεγάλη νάγκη ν μαθητεύσουν πιστ στ ργα τν γίων πατέρων μας. διαστρέβλωση γνοια τς ερς παραδόσεως κα τος πατέρες, πο θεωρονται ξεπερασμένοι, μ μία γλσσα κουλτουριάρικη, λο σύνθετες ρολογίες, κατανόητη νίοτε κα στος διους, νεοθεολογία ντιασκητική, κοπη, μοχθη, εκολη, χαρούμενη κα λίαν εχάριστη, ς ρηχή, χλιαρ κι πιπόλαιη.

Τί σημαίνει ραγε Θεολογία τς συνάφειας; Κατ ρχς συνάφεια, κατ τ λεξικό το Γ. Μπαμπινιώτη, σημαίνει σχέση, μοιότητα, συνάρτηση, συσχετισμς μεταξ πραγμάτων μ κοιν στοιχεα. ρος ατς παρουσιάζεται ρκετ σαφής. Σ διαχριστιανικς συναντήσεις παρουσιάσθηκε μία μεσουβέζικη νότητα, γι ν μ φανον ο χριστιανοί διχασμένοι στος λλοθρήσκους. φησαν τς βασικς δογματικς διαφορς κα παρουσιάσθηκαν ς φίλοι κα συνεργάτες στ φιλανθρωπία, τν οκολογία, τν ερηνισμ κα τν γαπισμό. Προτιμήθηκαν λόγοι κοινωνικς δικαιοσύνης κα ομανισμο κα χι ο μεγάλες λήθειες το ερο Εαγγελίου. Στν καινοτόμητη ρθόδοξη κκλησία δν χουμε συνάντηση διαφόρων "κκλησιν", γιατ κκλησία εναι μία, γία καποστολική, δν εναι κοινοπραξία, συναιτερισμός, σύνδεσμος, λλ κκλησία πο σώζει, λυτρώνει, γιάζει, θεώνει, τελειοποιε. Τ βαθ σωτηριολογικ περιεχόμενο εναι διανόητο κα νεπίτρεπτο ν διαστρεβλώνεται π ρθοδόξους Θεολόγους κα μάλιστα κληρικούς.

Ο Πατέρες τς κκλησίας δν γέρασαν, δν ξεπεράσθηκαν, δν ληξαν κα δν ξαντλήθηκαν. Δν πάρχει Θεολογία μετ τος πατέρες, λλ μ τος Πατέρες. Ο Πατέρες βασίζονται στν γία Γραφ κα κινονται π τὸ γιο Πνεμα. Εναι "τ δοχεα το πνεύματος", "ο θεόφθογγοι σάλπιγγες", "τ πάγχρυσα στόματα", "ο λύρες το πνεύματος", "τ πυξία τς χάριτος", "τ νθη το παραδείσου". ρθόδοξη Θεολογία δίχως προσωπικγώνα, σκηση, νήψη κα θεο φωτισμ δν πάρχει, πως δν πάρχει κα Θεολογία δίχως τος Θεοφόρους Πατέρες. Ο γιοι Πατέρες, ο διδάσκαλοι τς Οκουμένης, δν εχαν κανένα γχος ν κάνουν τος σπουδαίους συγγραφες, οτε εχαν ποτ καμία γωνία ν πρωτοτυπήσουν, ν ντυπωσιάσουν, ν παρουσιάσουν κάτι νεοφανές, στε ν τος δοξάσουν. Ο Πατέρες γραψαν κα μίλησαν, ταν πρχε μεγάλη νάγκη τς κκλησίας κα δν θέλησαν ν ναπτύξουν νέες προσωπικς θεωρίες κα φιλοσοφικ θεωρήματα. Λουσμένοι στ φς τς Θεοπτίας ταπειν κατέθεσαν ψηλς λήθειες, ρμηνεύοντάς τες θεοφώτιστα, σωτήριες λήθειες, πο διος Χριστὸς ποκάλυψε στν κόσμο.  

Ο Πατέρες δν νήκουν στ χθς τς κκλησίας, λλ στ σήμερα. Δν μπορομε ν μιλομε γι τ πρν κα τ μετὰ τν Πατέρων. Εναι σν ν θεωρομε τι τος ξεπεράσαμε, τι ,τι εχαν ν δώσουν μς τ δωσαν, δν χρειάζονται τώρα πιά, μπορομε ν προχωρήσουμε κα δίχως ατούς, εμαστε κι μες πατέρες, δν στερομε… λα ατ θυμίζουν προτεσταντικς πόψεις περ κύρους, αθεντίας κα νεξαρτοποιήσεως. Ο Πατέρες κολουθον τ χνη τν ποστόλων κα το Κυρίου κα ο νεώτεροι Πατέρες βαδίζουν στ χνη τν προκατόχων τους Πατέρων. αθαιρεσία εναι αρεση στν ρθοδοξία.

Πολλ π σα επώθηκαν σ θεολογικ συνέδριο τν περασμένο ούνιο στ καδημία Θεολογικν Σπουδν τς ερς Μητροπόλεως Δημητριάδος μ θέμα "Νεοπατερικ σύνθεση μεταπατερικ θεολογία, τὸ ατημα τς θεολογίας τς συνάφειας στν ρθοδοξία" εναι παράδεκτα. μφισβητεται προσφορ το π. Γεωργίου Φλωρόφσκυ, μοναδικ λήθεια τς ρθοδοξίας, προτείνεται τ ξεπέρασμα τν Πατέρων, ποτιμται ἡ Παράδοση, ψέγεται Θεολογία μας τι περιέχει μύθους, δν πρωτοτυπε, ν γίνει πέρβαση τν Πατέρων, παναπροσδιορισμς τν δογμάτων… Μία ρθόδοξη Θεολογικ καδημία δν μπορε ν προσκαλε εσηγητς κα ν καταθέτουν τι φαντάζονται κα τος ρέσει… 

Μήπως ντ γι κριτικ τν Πατέρων χρειάζεται ατοκριτική; Μήπως θ πρέπει ν γίνει καλύτερη μελέτη τν Πατέρων κα χι τ ξεπέρασμά τους; Μία θεολογία πο ναιρε λεύθερα τν προσφορ τν Πατέρων προτεσταντίζει. Μία νατρεπτικ θεολογία δημιουργε κα δν λύνει προβλήματα. Θεολογία ν ναπτυχθε δίχως ὑπερφίαλη γνώση, πρωτότυπα εφυολογήματα, αθαίρετες ρμηνεες κα νέους τοκετούς, λλ στ κλίμα τς σεμνότητος, τς ταπεινότητος, τς σκητικότητος, τς νηφαλιότητος κα παραδοσιακότητος τς κκλησίας μας. κκλησία μας γενν γίους κα σώζει ψυχές. χουμε νάγκη π γίους Θεολόγους. Θεολογία ρθόδοξη μεγαλύνεται μ τ χάρη το πανσθενουργο γίου Πνεύματος κα τς πρεσβεες τν γίων, τν κορυφαίων Οκουμενικν Διδασκάλων.

 

ΠΗΓΗ: «Ορθόδοξος Τύπος», 17/12/2010. Το είδα: http://www.alopsis.gr/alopsis/metapater.htm

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.