Π Ρ Ο Τ Α Σ Η για τό μάθημα τῶν θρησκευτικῶν

 Π Ρ Ο Τ Α Σ Η: Θρησκευτική λευθερία, νθρώπινα δικαιώματα, καί τό μάθημα τν θρησκευτικν

 

Του Χριστόφορου Αρβανίτη*

 

 

1. ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΚΑ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΑ

 

1.1. Παγκοσμιοποίηση καί παγκόσμια κουλτούρα.

1.1.1. Στό πλαίσιο τς παγκοσμιοποιημένης κουλτούρας προσέγγιση το θρησκευτικο φαινομένου ποβαθμίζεται καί πό γενικό κοινωνικά διαδραστικό φαινόμενο γίνεται μερικό καί τοπικό.

1.1.2. Τό θρησκευτικό φαινόμενο νάγεται σέ συστατικό στοιχεο τοπικς πολιτισμικς ταυτότητας, δημιουργώντας χρηστικές διακρίσεις μέ κοινωνικές πιπτώσεις το τύπου: «λληνας καί ρα ρθόδοξος».

1.1.3. δθεν νοδος το θρησκευτικο καί «αξηση» το ποσοστο τν θρησκευόντων εναι καθαρς ργαλειακή καί πιφαινομενική, καθώς φείλεται σέ πολιτικές καθαρς πιλογές. (Φονταμενταλισμός καί νεοσυντηρητική μερικανική πολιτική σχολή).

 

2. θρησκεία ς προϊόν το νθρώπινου πολιτισμο.

2.1. θρησκεία ς προϊόν το νθρώπινου πολιτισμο καλύπτει νθρώπινες ναγκαιότητες.

2.2. πίστη στόν Θεό ποτελε ναγκαία διανοητική πράξη, ποία ρχεται νά καλύψει τά κενά τς λογικς μικρότητας το νθρώπου.

2.3. Θεός, μως, ατός καθ’αυτός, δέν ρίζεται ρευνητικά καί πομένως δέν ρίζεται καί διανοητικά, (πόσο μλλον δέ ταν πρόκειται γιά τόν Θεό τς ποφατικς θεολογίας). ποτελε ντικείμενο-ρώτημα το φιλοσοφικο προβλήματος. (Θεολογία-Δαμασκηνός-Θωμς κινάτης).

 

1.3. «ναγκαία» ντικατάσταση.

1.3.1. ξελικτικά, μετά τήν ν γένει πόριψη τν μεταφυσικν προσεγγίσεων καί ρμηνειν το φυσικο, νθρωπος ντικαθιστ ν μέρει τόν Θεό μέ λλες πόλυτες ξίες πως Λογική, στορία, ξουσία, Βούληση, λευθερία.

1.3.2. Ατές ο ννοιες, παρ’τι γγυνται θεωρητικά κοινωνική σταθερότητα καί προτείνουν λύσεις στούς φόβους καί τίς παρξιακές γωνίες το νθρώπου, μπλέκονται, στόσο, σέ πρακτικό πίπεδο μέ τά νθρώπινα συμφέροντα.

 

2.ΘΕΣΜΙΚΑ

 

2.1. Ο θρησκεες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο, χι μως τόν κύριο καί μοναδικό:

α.στή διαμόρφωση τν ταξικν κοινωνιν (Marx)

β. στή γέννηση τν πολιτισμν (Durkheim)

γ.στή συγκρότηση τν πολιτικν θεσμν (Hobbes)

δ.στήν πιλογή οκονομικο μοντέλου (Weber)

Ατό σημαίνει τι τό θρησκευτικό παραμένει να σημαντικό κοινωνικό φαινόμενο, τό ποο, μως, θά πρέπει, καθ’αυτό, νά ναπροσαρμόζει τήν λη θεσμική του παρουσία.

2.2. Σέ μιά θεσμικά καί λειτουργικά δημοκρατική κοινωνία, καί θρησκεία θά πρέπει  νά ναπροσαρμόζει δημοκρατικά τίς θεσμικές της λειτουργικές της μορφές, στε νά χει λόγο σχυρό, ποδεκτό καί γκυρο.

2.3.  Σέ πίπεδο θρησκευτικο φαινομένου ατή δημοκρατική θεσμική ναπροσαρμογή δέν γινε καί, πομένως, στό χρο τς κπαίδευσης, ναν πό τούς κατ’ξοχήν χώρους παραγωγς κοινωνικν καί πολιτισμικν δημοκρατικν ρόλων, τό μάθημα τν θρησκευτικν χρεώνεται τή θρησκευτική κύρωση.

2.4. Στόν λλαδικό χρο, τό μάθημα ς μάθημα καί τό πρόσωπο το διδάσκοντος ς ποκείμενο παροχς τς γνώσης ταυτίστηκε μέ τή θεσμική κφραση της θρησκείας καί τήν μολογιακή κατήχηση. Ατό, μως, εναι τελείως ντιφατικό γιατί λοι γνωρίζουν τι Διοικούσα κκλησία θεσμικά καί τεχνοκρατικά δέν χει ρόλο στό λο διαμορφωμένο πλαίσιο το μαθήματος. (Θεολογικές Σχολές, Θεολόγοι καθηγητές, σχολικά βιβλία).

 

3. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ.

 

Γενικές διαπιστώσεις:

3.1. λη το μαθήματος δέν νταποκρίνεται στίς παιτήσεις μις σύγχρονης πολυπολιτισμικς καί πολυθρησκευτικς κοινωνίας.

3.2. λη το μαθήματος, μέ μοναδικές σως ξαιρέσεις καί ατές κατά περίπτωση, τν βιβλίων τς Β και Α Γυμνασίου, δέν συνδέεται μέ τά σύγχρονα κοινωνικά καί νθρωπολογικά προβλήματα

3.3. Συνεχίζεται κατηχητική καί μονοομολογιακή προσέγγιση το ντικειμένου σέ λες σχεδόν τίς τάξεις. Ατό σημαίνει τι τό μάθημα βρίσκεται σέ μονοδιάστατη θρησκευτική κατεύθυνση, κάτι τό ποο δέν συνάδει μέ τήν πολυμορφικότητα το διου το ντικειμένου. κατηχητική προσέγγιση δηλώνει κπαιδευτικό λικό προσαρμοσμένο σέ μία καί μόνο πίστη καί, πομένως, χι λικό μέ χαρακτήρα καθαρς γνωσιοκεντρικό.

3.4. προσέγγιση το θρησκευτικο φαινομένου θά πρεπε, δη πό τήν δεκαετία το 80, νά εναι διαομολογική, διαθρησκευτική καί, σο τό δυνατόν, πολιτισμική καί διαπολιτισμική. γνώση το θρησκευτικο μέ πολλαπλές διαίτερες ναφορές στό πολυθρησκευτικό, πολυπολιτισμικό καί πολυδιάστατο κοινωνικό δεδομένο παιτε καθαρά πιστημονική προσέγγιση καί πτεται κυρίως κοινωνιολογικν προσεγγίσεων.

3.4. Γνωσιοκεντρικότητα το θρησκευτικο πό τή μιά καί κατήχηση πό τήν λλη, ποτελον ννοιες πιστημονικά καί ρευνητικά σύμβατες.

 

πό τό πρίσμα ατό τν διαπιστώσεων:

α. Τό κράτος, ς  κυρίαρχος θεσμός, ο φορες καί τά πρόσωπα πού τό παρτίζουν, ποδοκιμάζουν τήν μονοδιάστατη θρησκευτική μολογιακή κατεύθυνση το μαθήματος καί ζητον τήν ποβάθμισή του, καθώς ατό πού κυριαρχε εναι ντίληψη τι θρησκευτική λευθερία καί μολογιακός χαρακτήρας δέν συμβαδίζουν.

β. θεολόγος καλεται νά ποδείξει τή χρησιμότητα το μαθήματός του γνωσιολογικά καί πιστημονικά. Ο ποιεσδήποτε μπειρικές καί παρξιακές ναφορές, σο νδιαφέρουσες καί νά εναι, άν δέν εναι γνωσιοκεντρικές, παραμένουν διάφορες καί νούσιες.

γ. θεολόγος καλεται νά ποδείξει τι στό σύγχρονο δημοκρατικό καί διαδραστικό σχολεο χει σύγχρονο λόγο καί δεδομένη γνώση.

δ. θεολόγος καλεται νά διαμορφώσει καί νά ποδείξει τι τό μάθημα τν θρησκευτικν εναι πράγματι δικαίωμα γνωσιοκεντρικό καί χι κατηχητικό-μολογιακό.

ε. θεολόγος καλεται νά στηρίξει τό γεγονός τι διαγραφή το μαθήματος, πό τά μαθήματα γενικς ποχρεωτικς παιδείας, σοδυναμε μέ πνευματικό γκλημα.

 

Προβλήματα:

α. Τό ΥΠΕΠΘ, θά πρέπει νά ποσαφηνίσει άν πιθυμε να μάθημα θρησκευτικν γνωσιοκεντρικό καί γενικς παιδείας καί ρα ποχρεωτικό να μάθημα κατηχητικό-μολογιακό, μή ποχρεωτικό καί ρα ποβαθμισμένο καί πιλεγόμενο.

β. Τό Π.Ι φείλει, πιτέλους, νά προχωρήσει στήν μεση καί στήν ξολοκλήρου ναπροσαρμογή τς παρεχόμενης λης σέ οκουμενική, διαπολιτισμική καί διαθρησκευτική κατεύθυνση. Πρός τό παρόν, μέ μιά κίνηση ποία θά ποδεικνύει τι ντιλαμβάνεται πλέον τή διαμορφούμενη κατάσταση, θά πρέπει νά προχωρήσει σέ μεση νάκληση το γχειριδίου τς Α Λυκείου, ς τό βιβλίο κενο μέ τίς πλέον ντιεπιστημονικές καί ναχρονιστικές πόψεις στό χρο τς κπαίδευσης.

γ. Ο Θεολογικές Σχολές νά προχωρήσουν σέ πλήρη ναμόρφωση το προγράμματος σπουδν, κρατώντας ν μέρει τό μολογιακό καί προκρίνοντας ν γένει τό οκουμενικό, κοινωνιολογικό, διαθρησκευτικό καί διαπολιτισμικό χαρακτήρα τν σπουδν. μεση θά πρέπει νά εναι καί μετονομασία τν τμημάτων Θεολογίας σέ τμήματα Θεολογίας καί πιστήμης τν Θρησκειν.

 

Τό Παράδειγμα.

 

1. Τό ζήτημα τς δημιουργίας το κόσμου πό τόν Θεό.

α. Διαθρησκευτική-Διαομολογική.

Στόν Χριστιανισμό-μολογίες, στό σλάμ, στόν νδουϊσμό, στό Βουδισμό, στά φρικανικά θρησκεύματα, στίς νδιάνικες θρησκεες, στόν Κομφουκιανισμό κλπ., μέσα από τίς πηγές καί τά ερά κείμενα τν θρησκειν. Συγκριτική πίσης ναφορά.

β. Κοινωνιολογική.

Ο διάφορες προβολές τν θρησκευτικν ντιλήψεων πού προαναφέρθηκαν στίς πιμέρους κοινωνίες, θεσμούς, οκονομικά καί πολιτικά συστήματα.

γ. Πολιτισμική.

ντιστροφή το β. Κατά πόσο διαμόρφωση νός πολιτισμο πηρεάζει τή διαμόρφωση τς πίστης σέ μιά α β θρησκευτική δοξασία. Τά πολιτισμικά δεδομένα μις περιοχς νός λαο καί κατά πόσο ατά πιδρον στήν μφάνιση μις θρησκείας.

 

2. Γάμος.

α. Διαθρησκευτική-Διαομολογιακή.

Γάμος ς μυστήριο θρησκευτική τελετή στίς διάφορες θρησκεες. Τελετουργικό. Συγκριτικές ναφορές.

β. Κοινωνιολογική.

Κοινωνιολογικά δεδομένα συναφή μέ τή θεσμικότητα το γεγονότος. π.χ. ρόλος τς οκογένειας, το πατέρα, τς μητέρας…κλπ. Σύγχρονοι προβληματισμοί. Γάμος μοφυλοφίλων, σύμφωνο συμβίωσης, πολιτικός γάμος. γαμες μητέρες. Φυλοτικά προβλήματα.

γ. Πολιτισμική.

Γάμος-οκογένεια σέ διαφόρους πολιτισμούς, θη, θιμα. Πατριαρχία, μητραρχία, σότητα.

 

Ατο το εδους, ο οτως λλως, δ πρόχειρες παραδειγματικές διαομολογιακές, διαθρησκευτικές καί διαπολιτισμικές προσεγγίσεις το πιστητο το μαθήματος τν θρησκευτικν:

α. πιτρέπουν τήν γνωσιοκεντρική, πιστημονική προσέγγιση, καθώς καί τόν λεγχο τς παρεχόμενης γνώσης,

β. σέβονται, καθώς δέν θέτουν κν, τό ζήτημα τς πίστης ς δικαίωμα καί ς στοιχεο τς νθρώπινης λευθερίας,

γ.διασφαλίζουν τήν παρουσία το θρησκευτικο κατά τρόπο πιστημονικό καί δημοκρατικό στήν παρεχόμενη κπαιδευτική γνώση.

 

Ο παραπάνω σκέψεις καί προτάσεις ποτελον κατάθεση εθύνης. Τήν εθύνη νός νθρώπου πού τά τελευταα χρόνια συνεχς πισημαίνει ατό πού τελικά πάει νά γίνει: λλάζει τό λο πλαίσιο το μαθήματος ριζικά καί ναδιαμορφώνεται σέ νέα βάση, λαμβάνοντας π’ψιν σα προαναφέρθηκαν τό μάθημα ποβαθμίζεται καί περν στή λίστα τν πιλεγομένων μέ τίς περαιτέρω βεβαίως συνέπειες γιά τίς θεολογικές σπουδές καί τίς θεολογικές σχολές. προσφερόμενος, πάντως, χρόνος γιά λλαγές εναι λάχιστος νύπαρκτος.

                                                                                                      

* Ο Χριστόφορος ρβανίτης είναι Δρ. Θεολογίας-Κοινωνιολογίας τς Θρησκείας, harvanitis@yahoo.gr

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.