Η δράση κάνει τον παπά!
Ο Αγώνας των κατοίκων κερδίζει έδαφος στον Ασωπό
Συνέντευξη του παπα Γιάννη Οικονομίδη*
Ιερωμένοι, επιστήμονες, άνθρωποι που δεν περιχαρακώθηκαν στη γνώση ή στην πίστη τους αλλά τη μοιράστηκαν για να σπάσει ο κλοίος της άγνοιας, της αδιαφορίας, της αδικίας. Ένα τέτοιο παράδειγμα, ο πατέρας Ιωάννης Οικονομίδης, ζει και εργάζεται εκεί όπου φύση και άνθρωποι, εδώ και χρόνια, αργοπεθαίνουν, στην περιοχή του μολυσμένου με τοξικά απόβλητα βιομηχανιών Ασωπού. Εκεί όπου η πολιτεία δεν είναι ανύπαρκτη, είναι μια υπαρκτή εξουσία που μοιράζει παράνομες αδειοδοτήσεις και μυστικά απαλλακτικά βουλεύματα στους ρυπαντές.
* Τη συνέντευξη (Σημείωση admin: για την εφημερίδα «Η Εποχή») πήρε η Ζωή Γεωργούλα.
Με αφορμή τη βράβευσή του από την Ακαδημία Αθηνών για τη δράση και τον αγώνα του ως μέλος της Συμπαράταξης Βοιωτών για το Περιβάλλον και του Ινστιτούτου Τοπικής Ανάπτυξης και Πολιτισμού Οινοφύτων, μιλήσαμε με τον πατέρα Ιωάννη Οικονομίδη.
* Τι σημαίνει για τον αγώνα σας αυτή η βράβευση;
-To βραβείο σημαίνει δύο πράγματα, εξ ορισμού σημαίνει ότι η πολιτεία ήταν απούσα ή μάλλον έπαιξε αρνητικό ρόλο στην προστασία των συνταγματικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων του ανθρώπου, την προστασία του περιβάλλοντος, την προστασία της δημόσιας υγείας. Εάν ο δήμαρχος, ο νομάρχης και ο υπουργός έκαναν καλά τη δουλειά τους, δεν θα υπήρχε λόγος για αυτό το βραβείο. Το δεύτερο πράγμα που σημαίνει αυτό το βραβείο είναι ότι ουσιαστικά επιβραβεύεται η δράση των περιβαλλοντικών οργανώσεων, της κοινωνίας των πολιτών, η οποία κόντρα σε ένα αντιδραστικό κράτος διεκδικεί το αυτονόητο.
Πολιτεία εναντίον των πολιτών
* Ποια είναι η στάση της πολιτείας στο τεράστιο πρόβλημα της ευρύτερης περιοχής του Ασωπού;
-Η πολιτεία θα έπρεπε, εδώ και 40 χρόνια που γεννήθηκε το πρόβλημα του Ασωπού, να φροντίσει για τη βιώσιμη και αειφόρο ανάπτυξη, δηλαδή μια ανάπτυξη που αφήνει πόρους και για τους επόμενους, δεν καταστρέφει, δεν ρημάζει έναν τόπο. Αυτό γίνεται μέσα από την πιστή και αυστηρή εφαρμογή της περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Αυτό δεν έγινε ποτέ στην περιοχή μας. Είτε δεν εφαρμόζονταν καθόλου οι νόμοι είτε εφαρμόζονταν παλιοί νόμοι και αυτοί λάθος. Με αποτέλεσμα, οι άδειες που δίνουν στα εργοστάσια οι αδειοδοτούσες αρχές να μην ανταποκρίνονται στην παραγωγική πραγματικότητα των εργοστασίων, να «εξαφανίζουν» τα τοξικά απόβλητα, με συνέπεια αυτά να διαχέονται ανεξέλεγκτα στο περιβάλλον.
Ο ρόλος της πολιτείας είναι αρνητικός, στην αρχή νομίζαμε ότι ήταν ανύπαρκτος αλλά διαπιστώσαμε ότι η πολιτεία παίζει αρνητικό ρόλο, δηλαδή, ήταν παρούσα εις βάρος των πολιτών.
-Την προηγούμενη εβδομάδα δόθηκαν στη δημοσιότητα ονόματα επιχειρήσεων και δημόσιων λειτουργών που κατηγορούνται ότι δημιούργησαν και συγκάλυψαν το περιβαλλοντικό έγκλημα στον Ασωπό. Τι περιμένετε να αλλάξει μετά από αυτή την καταγγελία;
Δόθηκαν ονόματα στη δημοσιότητα στα οποία είχε αναφερθεί ο επιθεωρητής δημόσιας διοίκησης, πριν από έναν περίπου χρόνο, ζητώντας να διερευνηθούν πιθανές ποινικές ευθύνες. Μάθαμε εκ των υστέρων ότι ήδη έχουν εκδοθεί αμετάκλητα απαλλακτικά βουλεύματα, εν κρυπτώ, χωρίς να έχει ενημερωθεί κανένας ποτέ. Αυτό αποτελεί σκάνδαλο, δεν είναι δυνατόν να μην φταίει κανένας για τον Ασωπό. Ζητούμε από τους ανθρώπους που απαλλάχτηκαν με αυτόν τον τρόπο να δώσουν στη δημοσιότητατα τα απαλλακτικά βουλεύματα, ώστε να μάθουμε και εμείς οι πολίτες πώς προκύπτει να μην φταίει κανένας για τον Ασωπό. Είναι δικαίωμα μας.
Μια τοπική κοινωνία που αντιδρά
* Έχετε τη συμπαράσταση των συμπολιτών σας σε αυτόν τον αγώνα;
-Είναι απλά τα πράγματα. Πλέον ένας στους τρεις στα Οινόφυτα πεθαίνει από καρκίνο. Όλοι ανησυχούν. Έχουμε μεγάλη αύξηση στις αποβολές κυήσεων, περίεργες αρρώστιες. Ειδικά οι νέοι γονείς έχουν πολύ μεγάλη ανησυχία. Από την άλλη, υπάρχει εξάρτηση από τη βιομηχανία, οι άνθρωποι δουλεύουν στα εργοστάσια ή οι επιχειρήσεις τους συντηρούνται από τα εργοστάσια, οπότε προβάλλεται μια σύγκρουση συμφερόντων. Όμως από τη μηδενική αντίδραση πλέον γινόμαστε μια τοπική κοινωνία που αντιδρά επιτέλους σε μια κατάσταση 40 χρόνων. Γιατί αυτό το ψευδοδίλημμα, ρύπανση ή ανεργία, το δημιουργεί η ίδια η εξουσία. Στην πραγματικότητα ισχύει το αντίθετο, αν δεν έχεις καθαρή βιομηχανία, είσαι καταδικασμένος να έχεις αρρώστους, θανάτους και ανεργία. Εμείς θέλουμε καθαρή βιομηχανία, δεν θέλουμε να φύγουν τα εργοστάσια, θέλουμε να μείνουν και να δουλεύουν καθαρά, σε ένα περιβάλλον προστατευμένο, καθαρό και φιλόξενο, έτσι ώστε και εμείς και τα παιδιά μας να έχουμε υγεία και δουλειά.
* Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο ρόλος των πνευματικών ανθρώπων, των επιστημόνων όταν συντελούνται κοινωνικές αδικίες, που στην περίπτωσή σας είναι εγκληματικές;
-Ο πατέρας του ξεσηκωμού των Οινοφύτων είναι ένας επιστήμονας, ο Θανάσης Παντελόγλου, ένας εξαιρετικός επιστήμονας, ο οποίος την επιστημονική του γνώση δεν την κράτησε για τον εαυτό του ούτε την έκλεισε σε ένα γραφείο ούτε την άφησε τυπωμένη σε ένα βιβλίο. Έχουμε γυρίσει μαζί με τον Θανάση Παντελόγλου, σπίτι-σπίτι τα Οινόφυτα, προσπαθώντας να εκλαϊκεύσουμε τη γνώση που χρειάζεται, για να αρχίσουν οι άνθρωποι να καταλαβαίνουν το πρόβλημα και να αντιδρούν. Θεωρώ ότι η αντίδραση που δεν συνοδοιπορεί με τη γνώση και την επιστήμη δεν έχει αποτέλεσμα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι την ημέρα της βράβευσης, στις έξι κολώνες της Ακαδημίας Αθηνών ήταν γραμμένο με μαύρο σπρέι, νομίζω από νέους που κινητοποιήθηκαν το προηγούμενο διάστημα, η λέξη «resist». To θεωρώ συμβολικό, το να αντιστέκεσαι μετ' επιστήμης είναι η λύση στα προβλήματα της κοινωνίας. Οι πνευματικοί άνθρωποι, η επιστημονική κοινότητα έχει να παίξει πολύ σημαντικό ρόλο, όχι μόνο στη δημοσιοποίηση του προβλήματος, αλλά και στην επιλογή ορθών και βιώσιμων λύσεων για την περιοχή μας και στην εφαρμογή τους.
ΠΗΓΗ: Συνέντευξη στην Κυριακάτικη εφημερίδα «Η Εποχή», 10.01.10, http://www.epohi.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=4301&Itemid=1
Σημείωση admin: Δείτε το ιστολόγιο του παπα Γιάννη (Οικονομίδη), απ' όπου είναι και οι Φωτογραφίες: